مازندران روی کابوس زلزله/ افزایش آگاهی، کاهش مرگ و میر
مازندران روی کابوس زلزله/ افزایش آگاهی، کاهش مرگ و میر

به گزارش سفیرهراز؛انقدر تلخ بود که با وجود اینکه نزدیک به دو دهه از ان می گذرد، باز هم سایه سنگینش را بر نمی دارد و تلخی اش، هنوز بر سر افراد زیادی هوار مانده است، چه خانه های که امروز خرابه شده اند و چه بسیار افراد بیشماری که با تنهایی خو کرده اند. […]

به گزارش سفیرهراز؛انقدر تلخ بود که با وجود اینکه نزدیک به دو دهه از ان می گذرد، باز هم سایه سنگینش را بر نمی دارد و تلخی اش، هنوز بر سر افراد زیادی هوار مانده است، چه خانه های که امروز خرابه شده اند و چه بسیار افراد بیشماری که با تنهایی خو کرده اند.
روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه تلخ زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی دربرابر زلزله نامگذاری شده است، تا هم یاد و خاطره چند ده هزار قربانی این حادثه ناگوار باشد و هم زمینه ارتقاء آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور را فراهم شود.
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان روز ملی ایمنی دربرابر زلزله فرصتی را فراهم کردند تا هر سال با برگزاری برنامه ها و فعالیت های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز نیشگونی عمیق هم برای مسئولان زیربط و هم برای جامعه در مواجهه با این بالای طبیعی باشد.
هر چند این نامگذاری مانند دیگر روزهای تقویم نمادین است، اما نباید فراموش کنیم که کشورمان انواع زیادی از حوادث موجود شناسایی شده در جهان را تجربه کرده و همه ساله شاهد وقوع حوادث طبیعی و غیر مترقبه و خسارت و تلفات جانی و مالی بسیاری هستیم و این آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی و کاهش خسارات آن را ضروری می کند.
طبق آمار موجود تنها ۳ درصد از مجموعه شهرهای ایران در نواحی کم خطر قرار دارند و از چهل و سه مورد حوادث غیر مترقبه ممکن در کل جهان متاسفانه حدوداً ۳۲ مورد آن در کشورمان تجربه شده است، که شایع‌ترین حوادث زلزله، سیل، خشکسالی، فرونشست زمین، آفات محصولات کشاورزی، آتش سوزی جنگل هاست.
ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز، ششمین کشور زلزله خیز و چهارمین کشور سیل خیز در جهان است، ۶۶ درصد بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده و این در حالی است که فقط یک درصد جمعیت جهان را دارد .
شناخت وقایع طبیعی به پیش بینی، پیشگیری و تقابل منطقی با آنها منجر خواهد شد به عبارت دیگر به حداقل رساندن خطرات ناشی از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی که گاه خودساخته انسان و تحمیل او بر طبیعت و محیط پیرامون خویش است با انتخاب راهکارهای موثر ممکن خواهد بود .
حسینعلی محمدی شیرکلائی، مدیرکل بحران استانداری مازندران، در حاشیه مانور ایمنی که در اداره بهزیستی آمل برگزار شد، در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه در سالروز حادثه زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و هفته کاهش بلایای طبیعی هستیم، برنامه های در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی و جامعه اماده در برابر بحران ها تدارک دیدیم تا از پیامدهای بلایا کم شود.
وی با بیان افرایش فرهنگ ایمنی در جامعه، عنوان کرد: همزمان در سطح استان مانورهای در حال برگزاری است و مانور سراسری زلزله با همکاری هلال احمر و نهادهای زیربط برگزار می شود تا جامعه را در بحث حوادث ایمن کنیم، جدای از مانورها، آموزش، اطلاع رسانی، نشست ها انجام می شود تا جامعه را در برابر بلایا حساس کنیم.
مدیرکل بحران استانداری مازندران در پاسخ به این سوال خبرنگار مبنی بر میزان آمادگی دستگاهها بر حوادث طبیعی، خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی و پیشگیری و بحران مصوبات و ابلاغیاتی دارد تا نهادها در برابر بلایا اقدام بهینه داشته باشند و آماده باشند، ما نیز در این راستا برای ارتقای دستگاهها و هماهنگی بین بخشی دستگاهها را در عملیات بحران داشته باشیم، دستورعمل های داریم، البته هماهنگی بین دستگاهها اتفاق افتاده و باید سطح ان را ارتقا دهیم که متناسب با توانمندی ها عملکرد مناسبی داشته باشیم.
وی از وضعیت ایمنی ساختمان ها در مازندران اظهار کرد: برای ارزیابی وضعیت ایمنی ساختمان ها جدای از مباحث ملی ساختمان، کارگروه کاهش ساختمان های ناایمن و بلندمرتبه در استان تشکیل شد و در این راستا در حال ارزیابی ساختمان ها در بخش خصوصی و دولتی هستیم.
محمدی از اجرای ۲۰۰ پروژه در هفته کاهش بلایای طبیعی در مازندران خبر داد و افزود: افتتاح دیوار حفاظتی، ایجاد لایک ها، ساماندهی و لایه روبی رودخانه و تثبیت نقاط لغزشی و رانشی و.. که مجموعا به ارزش ۳۰۵ میلیارد تومان است.
وی در خصوص پروزه های شهرستان آمل عنوان کرد: پروژه های عمده ای در امل اجرا خواهند شد، که بخشی از آن ایجاد دیوار حفاظتی رودخانه عبوری شهرستان، رفع نقاط حادثه خیز کنار گذرها و.. است.

عباس حسینی فرماندار آمل در این مانور عنوان کرد: مازندران وآمل همواره در معرض گسل و رانش و پیامدهای آن قرار دارد که باید با تهمیدات لازم از پیامدهای ان کاهش دهیم.
وی با تاکید اینکه باید به آمل با نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات شود، خاطرنشان کرد: در برخی حوزه ها مانند دوماند خدمات دز طراز بین الملی ارائه می شود، و در برخی حوزه ها ملی و استانی خدمات داده می شود، امیدواریم با تخصیص اعتبارات شاهد ارائه خدمات مناسبباشیم.
نیکزاد، رئیس هلال احمر آمل در ادامه بیان کرد: به دلیل تنوع اقلیم رودخانه، کوهف جنگل، مراتع و.. بیشترین حوادث را در این شهرستان داریم.
وی با اشاره به سه گسل در شهرستان آمل، اظهار کرد: با وجود این خطرات باید به سمت آموزش و پیشگیری برویم.
رئیس هلال احمر آمل تصریح کرد: ۴۶۰ مدرسه در امل وجود دارد که بیش از صد مدرسه غیرانتفاعی است و عمر این مدارس به بیش از ۴۰ سال می رسد که این تهدید جدی برای دانش آموزان محسوب خواهد شد، تمهیداتی انجام شود تا مدارس غیرانتفاعی به سمت نوسازی بروند.
کبری اسفندیاریان، رئیس بهزیستی آمل در پایان گفت:بعد از وقوع حادثه تیم محب برای بحث حمایت های روانی و سلامت روان افراد آسیب دیده به منطقه حادثه خواهند آمد تا در کنار این حمایت ها، به معلولین و فرزندان بی سرپرست نیز اقدامات لازم انجام شود.