ماجرای رانش کوه در محور هراز و تناقض در اظهارات مسئولان/ کارگردانان این ژانر وحشت چه کسانی هستند؟
ماجرای رانش کوه در محور هراز و تناقض در اظهارات مسئولان/ کارگردانان این ژانر وحشت چه کسانی هستند؟
در روز طبیعت تصاویری از ریزش کوه در محور هراز در منطقه بلده رخ داد که اظهارات های متفاوت و متناقض مسئولان را تاکنون در پی داشته است.

به گزارش بلاغ؛شاید چند سال قبل وقتی از کوه خواری صحبت می‌شد کسی تصورش را نمی کرد در آینده‌ای نه چندان دور برای اینکه ازکوه با فرزندانمان صحبت کنیم مجبور باشیم عکس آن را نشان دهیم، در حالی که این کابوس با وجود تخریبی که در دل زخم های این طبیعت داریم، خواهد افتاد و زنگ خطر آن سالهاست به صدا درامده است، اما این هم کنار جنگل خواری و دیگر موارد مشابه در سکوت به نابودی خود ادامه می دهد و چون دومینویی هر روز سرعت خود را افزایش می دهد.

اتفاقی در روز طبیعت رخ داد، روزی که  طبیعت آغوش گرمش را باز کرده بود و مهمان نوازی می کرد با صحنه وحشتناکی از ژانر وحشت روبرو شدیم، اتفاقی که در فضای مجازی و رسانه ها بعد از دو روز همچنان دست به دست می شود، صحنه هایی که برخی ها آن را آخرالزمان نامیدند.

چیزی که با اطمینان می‌توان از این رویداد بیان کرد این است که اولین باری این اتفاق وحشتناک با این حجم رو به رو می شویم، اما قطعا آخرین بار نخواهد بود و باید منتظر سناریوهای دیگری باشیم که تاوان زخم هایی که به طبیعت می زنیم.

در روز طبیعت تصاویری از ریزش کوه در محور هراز در منطقه بلده رخ داد که عکس العمل های متفاوت و متناقض مسئولین را در پی داشت، از یطرف حسینعلی اقبال رئیس اداره صنعت معدن و تجارت آمل از تعطیلی این واحد معدنی از ۲۵ اسفند خبر داد در حالی که برخی از شاهدان عینی از کار کردن لودر ها در این معدن یک روز قبل از این اتفاق می‌گویند و از همه جالب تر دلایلی است که برای این اتفاق عنوان کرده‌اند.

وحید رضاییان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در حالی ریزش سنگ و گرد و خاک را مربوط به رانش کوه و ارتباطی با معادن منطقه ندانست که رضا اکبری معاون سازمان راهداری این حادثه را عجیب خواند و عنوان کرد: این که به صورت اتفاقی ریزش داشته یا انفجار در معدن رخ داده هنوز دلیل مشخصی وجود ندارد، اما معادن تخلفات حمل و نقلی از قبیل حمل اضافه بار، عدم مجوز باربری برای حمل مصالح، تردد و ورود به جاده در زمان غیر مجاز، ریزش آب و از پشت کامیون روی جاده و استفاده از جاده دسترسی نایمن مواجه هستیم.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران محدودیت مربوط به برداشت از معادن را یکی از دلایل اصلی ریزش دانست اینکه پروانه برای مساحت ۵۰ هکتار مجوز صادر می کند ولی منابع طبیعی مجوز برداشت زیاد نمی دهد و باعث می شود بهره بردار برداشت اصولی که از بالا به پایین را نتوانتد انجام دهد و ناچار است از قسمت پایین برداشت کند.

وی انفجار معدن را کاملا تکذیب کرد و افزود: این یک ریزش معدنی بود که گاهی در معادن رخ می دهد ولی در این حادثه با حجم زیادتری روبه رو بودیم.

کارشناس امور معادن  نیز در ادامه از دلایل این رانش عنوان کرد: بیش از ۲۵۶ واحد معدنی در مازندران وجود دارد که از این تعداد  بیش از ۴۰ درصد  فعال هستند که بیش تر آنان در حوزه مواد معدنی فعالیت می کنند.

عبداللهی با بیان برخی مشکلات معادن خاطرنشان کرد: وجود سیستم مناسب پساب و هدایت پس آب رودخانه زمانی باید یک حوضچه می‌شود در آن بماند در کف باشد تا آب تصفیه شده وارد رودخانه شود اما متاسفانه خروج را آنقدر پایین می‌آورند همان آب از ماسه مستقیم وارد رودخانه می شود؛ چرا که نیاز به  هزینه پاک‌کردن حوضچه را انجام بدهند  و همچنین عدم برداشت اصولی فنی مناسب، عدم محدوده‌ای برداشت، ایجاد غبار آلوده و.. است.

این کارشناس معادن تصریح کرد:فعالیت های مدنی به بهانه اشتغال و اقتصاد در استان موجب کوه خواری و برداشت بی رویه شده اند، در حالی که کار اصولی کمتر به طبیعت آسیب خواهد زد.

وی ادامه داد: بلدوزرها همچنان به جان کوه می افتند و پوشش گیاهی را از بین می‌برند و از خاک برداشت کند می کنند، این سستی زمین و در نتیجه رانش را در پی خواهد داشت.

کارشناس معادن بارگذاری و برداشت های غیر اصولی را سبب رانش معدن خواند و اظهار کرد: سبب تشدید رخداد زمین لغزش ها می شود، از این رو مهمترین عامل برای پیشگیری از حوادث این چنینی مطالعه و شناسه نقاط مستعد ناپایداری، شناسایی دقیق و اجرای دقیق آئین نامه‌های و جلوگیری از هرگونه دستکاری و بر هم زدن نظم طبیعت است.

وی با بیان اینکه رانش به دو عامل ذاتی و عامل انسانی تقسیم می‌شود، عنوان کرد: عوامل ذاتی شامل زمین شناسی جنس سنگ، شیب لایه های زمین شناسی، فرسایش میانگین بارش سالانه، پوشش گیاهی و کاربردی که البته هواشناسی استان از خطر رانش بخاطر گرما هشدار داده بود و موارد دیگر… و همچنین عوامل انسانی شامل تغییر کاربری و بارگذاری غیر مجاز و غیره می باشد.

در حوالی محدوده ۴۰ کیلومتری محور شریانی هراز در روز طبیعت حادثه ای رخ داد که هر چند مشکل جانی و مالی برای کسی ایجاد نکرد، اما باعث ترافیک سنگین و تردد مشکل در تردد ایجاد کرد، هر چند امیدواریم پرونده این حادثه به این چند پاسخ تمام نشود، شاید این بار از حادثه گریختیم، هرچند بعد روانی این حادثه تا مدتها برای کسانی که از این راه موصلاتی پرتردد عبور می کنند، شبیه کابوس خواهد بود، اما در دفعه های بعد انتظار اتفاقات بدتری را باید داشته باشیم.