یلدا با چاشنی تورم/ شب طولانی برای قشر ضعیف
یلدا با چاشنی تورم/ شب طولانی برای قشر ضعیف
برای سفر به شب یلد، شاید آب در دل برخی ها تکان نخورد، اما خیلی ها دست و دلشان جور نیست، دلشان می خواهد بهترین ها را فراهم کند، اما توان خرید را ندارند و حجم بالای قیمت ها نفس گیر است

به گزارش سفیر هراز،

تا آغاز انقلاب زمستانی خودمان کمتر از ۲۴ ساعت دیگر بیشتر نمانده است و شمارش معکوس برای ورود ننه سرما به صدا درامده است، در باورهای کهن این شب فرصت خوبی است تا خانواده ها در کنار هم باشند، یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایران باستان نشان از میلاد عشق است  که هر سال در خرم روز متولد می شود .

در افسانه ها امده که ماه عاشق و دلداده خورشید بود و هر دو سر کار خود بودند، ماه شب کار می کرد و خورشید روزها، ماه تا سحرگاه خوابش می برد و خورشید را نمی دید، سرانجام ماه تدبیری می کند و ستاره‌ای را که اگر به آسمان نگاه کنی همیشه کنار ماه قرار دارد را سفارش می کند تا بیدارش کند و ماه آمدن خورشید را می بیند و با هم گرم گفتگو می شوند و این شب را یلدا می گویند، از آن زمان هر سال خورشید و ماه تنها یک شب به دیدار هم می رسند و این شب بلند و طولانی، نمادی است تا به محبت و عشق ورزیدن به اطرافیانمان بیشتر تمرکز کنیم.

البته چاشنی شب یلدا خوراکی های خوشمزه  در سفره های این شب است، همیشه در کنار فال حافظ و بازخوانی اشعار و آداب و رسوم، انار و گردو و آجیل و هندوانه زیبایی خاصی به این شب زمستانی می دهد و یادآور فرهنگ و ادب ایرانیان باستان است.

بازار شلوغی و هیجان خاص خودش را دارد، همه در حال خرید شب یلدا هستند، از میوه گرفته تا ماهی و مرغ و آجیل ها هم  گوشه‌ای دیگر خودنمایی می کنند، بعد از دو سال از هجوم کرونا شب یلدای امسال که وضعیت کرونا بهتر شده است، دورهمی ها محدودیت ها را کمتر کرده و امسال یلدا طبق روال همیشگی برگزار می شود، هرچند ورود اومیکرون به کشور و حضور این دورهمی ها نگران کننده است، اما مردم بیشتر از ویروسی گرانی گله می کنند، رد پای تورم بازار یلدا را تسخیر کرده است و شب یلدا را برای قشر متوسط به پایین جامعه ترسناک و نگران کننده می کند.

برای سفر به شب یلد، شاید آب در دل برخی ها تکان نخورد، اما خیلی ها دست و دلشان جور نیست، دلشان می خواهد بهترین ها را فراهم کند، اما توان خرید را ندارند و حجم بالای قیمت ها نفس گیر است، خلاصه اش را بگوییم یلدا برای خانواده ها گران تمام می‌شود و از آن شور و شوق دورهمی نگرانی، ته اش دلشوره و  نگرانی قیمت می ماند.

میوه فروشی‌های مرکز شهر هندوانه شب یلدا را از کیلویی ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان می فروشند، یعنی قیمتی که در ۲ سال گذشته حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزارتومان بود، انار پای ثابت و محبوب شب یلداست سال گذشته ۲۰ هزار تومان نرخ گذاری شده بود، اما امسال از ۳۵ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان فروخته می شود، پرتقال ۱۳۰۰۰ تومان تا ۱۸ هزارتومان است در حالی که  بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان در سال گذشته بود .

میانگین از موارد فوق می توان در یک کلام یک خانواده سه نفره برای شب یلدا چقدر آب می خورد، به عنوان پیش فرض برای سبد میوه این خانواده از هر میوه ای یک کیلو را در نظر بگیریم به جز هندوانه که دو کیلو محسوب می شود یک هندوانه دو کیلویی هر کیلو ۱۵ هزار تومان در مجموع ۳۰ هزار تومان می شود، انار ۴۵ هزار تومان، آجیل  معمولی ۴۰۰ هزار تومان، موز ۲۵  هزار تومان، پرتقال ۱۵ هزار تومان، ماهی سفید کوچیک هم یک عدد ۵۰ هزار تومان،  ۱۰۰ هزار تومان شیرینی، ازگیل هم کیلویی ۶۰ هزار تومان، سیب هم ۳۰ هزار تومان، لیمو شیرین ۳۰ هزارتومان و نارنگی ۱۸ هزار تومان باید در نظر گرفت، در مجموع ۷۹۸ هزار تومان فقط برای یک سبد کوچک شب یلدا یادگار نیاکان هزینه خواهد شد.

خانم خانه داری با گلایه از گرانی شب یلدا گفت: ما امسال آجیل را تحریم کردیم و با این افزایش قیمت تنها می‌توانیم تخمه بخریم و این ناراحت کننده است.

 وی تصریح کرد :در حالی که حقوق ماهیانه کارگران به چهار میلیون هم نمی‌رسد چطور می توان در یک شب یلدا یک چهارم حقوق را خرج کنند، بقیه ماه با اجاره بها، هزینه بهداشت و درمان و قبض ها را باید چطور پرداخت کرد.

این خانم جوان ادامه داد: آجیل را ‌می توانیم  نخوریم، اما شیرینی و میوه های راکه باید سر سفره باشد، همه قیمت ها سر به فلک کشیده است، برخی میوه ها مانند پرتقال و کیوی از باغات این شهرستان و محلات تهیه شده این ها چرا باید با این افزایش قیمت فروخته شوند.

دبیر بازنشسته ای نیز در ادامه  با بیان اینکه قیمت ها در بازار ثبات ندارند، اظهار کرد: قیمت یک کیلو میوه در نقاط مختلف بازار تفاوت جدی دارد، مثلاً در بازار زیر پل یک قیمت در بازار عراقی هم قیمتی دیگر و حتی در بازار عراقی در نقاط مختلف قیمت ها متفاوت هستند و می بینیم که همان میوه با همان کیفیت تفاوت قیمت دارد.

وی با تاکید بر اینکه شب باستانی  با این افزایش قیمت ها رو به نابودی است، عنوان کرد :سالها قبل همه خانواده دور هم جمع می شدند و مراسم دورهمی می‌گرفتند اما الان شرایط قیمت‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توانیم کنار هم باشیم و این دورهمی ها هر سال کوچکتر از سال قبل می شود و اینطوریش برود باید کم کم با این آداب و رسوم شب یلدا خداحافظی کنیم.

دیگر شهروند آملی هم با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب عید گفت: انار بسیار گران شده است آنقدر که تا ۴۵ هزار تومان هم رسیده اناره با قیمت پایین تر بخریم کیفیت لازم را ندارند.

 وی بیان کرد: قیمت های آجیل نجومی است مردم گویی باید شب یلدا را فراموش کنند و دور خوردن آجیل خط بکشند، یک کیلو انار ۲۷ هزار تومان، موز نیم کیلو ۱۳ هزار تومان، کیوی و سیب ۱۸ هزار تومان، ، آجیل مخلوط سبک خریدیم ۲۰۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان هندوانه شد و نسبت به سال گذشته خیلی افزایش داشتیم.

مرد جوان دیگری با تاکید اینکه قیمت بالای اجناس و کالاهای مصرفی ضروری باعث شده تا افرادی که درآمد، قید شب یلدا را بزنند، خاطرنشان کرد: حدودا  برای ما هشتصد هزار تومان شب یلدا فقط برای میوه و آجیل هزینه شد، هر کدوم از میوه ها را  ۱۰ عدد گرفتم، کیک هم کیلوی ۱۹۵ هزار تومان البته کیک خانگی هزینه اش کردیم و اصلا تصور نمی کردم این مقدار هزینه شود.

علی اصغر اصغری، رئیس صنعت معدن تجارت آمل در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: با توجه به نزدیک شدن شب یلدا تقاضای عمومی برای خرید برخی اقلام مرسوم شب یلدا از قبیل آجیل و خشکبار، شیرینیجات، میوه و تره بار هر ساله  رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه تشدید نظارت برای شب یلدا، عنوان کرد: بر همین اساس مقتضی است ضمن تشدید اقدامات نظارتی و جلب همکاری دستگاه ذیربط برای برگزاری گشت های مشترک توأم با اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی و اتحادیه‌های مرتبط انجام شد.

رئیس صنعت معدن تجارت آمل تصریح کرد: کالاهای اساسی افزایش قیمت نداریم، شیرینی، آجیل قیمت ها ثابت هستند در برخی اقلام مانند مرغ و تخم مرغ حتی قیمتی کمتر از مصوب بازار است.

سود ۳۰ درصدی اجناس

وی با تاکید اینکه ۳۰ درصد سود برای فروشنده مجاز خواهد بود، اظهار کرد: پایش مستمر نحوه عملکرد مبادی صنفی عرضه کننده اقلام مزبور به منظور حصول اطمینان از رعایت قیمت و ضرایب سود مصوب در دستور کار قرار گرفته است و باید ۳۰ درصد سود بگیرند.

اصغری ادامه داد: در صورت احراز تخلف از جمله گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور و قوانین و مقررات جاری اقدام موثر و بازدارنده انجام خواهد شد.

وی از تشدید نظارت قبل از شب یلدا خبر داد و افزود: این طرح از ۲۵ آذر شروع و تا پنجشنبه ۲۲ دی ماه ادامه دارد با توجه به نزدیک شدن شب یلدا، نظارت تشدید تر می شود.

اصغری خاطرنشان کرد: در این طرح بازرسین اداره صمت واتاق اصناف   بر کلیه کالای مرتبط با شب یلدا و بازرسین بسیج اصناف  فقط بر کالاهای اساسی نظارت دارند.

  • نویسنده : سمانه قلی پور
  • منبع خبر : سفیرهراز