چنبره زمین‌خواران بر زیبایی‌های مازندران/دانه درشت‌ها؛ در سیبل طرح ویژه مبارزه با جنگل‌خواری
چنبره زمین‌خواران بر زیبایی‌های مازندران/دانه درشت‌ها؛ در سیبل طرح ویژه مبارزه با جنگل‌خواری
موج دستگیری ها و بازداشت مسئولانی که به خاطر مفاسد مالی دستگیر می شود، گور سوی امیدی در دریایی عدالت خواهی نشان می دهد.

به گزارش سفیرهراز؛

یکی از حوزه های مفاسد اقتصادی زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز دستگرد با افزایش قارچ گونه در سال‌های اخیر با آن مواجه شدیم به طوری که قیمت ها تبدیل کرده برخی طرح‌های قانونی به آن دامن می زند در حالی که برخی از آنان شکل قانونی دارد در برخی مجوزات که توسط نهادهای مورد نظر داده شد، تخلفات گسترده زمین‌خواری که در نتیجه فساد اداری و دستگاه‌های مربوط خواهد بود کو عمدتاً غیر مجاز است اما با مجوز دادن به آن چهره قانونی می بخشند. زمین خواری در مازندران به خصوص لاریجان، پرونده‌های در حال پیگیری، نشان از حال نا مساعد زمین‌خواری در مازندران است که مخصوصاً در نقاط بکر چون لاریجان بیشتر دیده می شود.
خوشبختانه در سال های اخیر قوه قضاییه عزمش جدی‌تر شده است و شاهد ورود دادستان و حتی تخریب کاخ های لوکسی هستیم، اما با این وجود زمین خواری همچنان بر طبیعت چنبره زده و سمی در اذهان عمومی ایجاد کرده است، خبرهای تلخی که با ناامیدی و بی اعتمادی همراه است اما با این وجود موجی از امید و نقشه راهی به سوی عدالت سازی جانی دوباره گرفته است، موج دستگیری ها و بازداشت مسئولانی که به خاطر مفاسد مالی دستگیر می شود، گور سوی امیدی در دریایی عدالت خواهی نشان می دهد.

ناصر اکبرزاده، نماینده ویژه استاندار مازندران در مبارزه با جنگل خواری، کوه خواری با اشاره به اینکه برای فعالیت جدی تر در مبارزه با زمین خواری تیمی در شهرستان ها از افراد دلسوز در حوزه حقوقی فعال می شوند، گفت: این تیم های حقوقی با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی همکاری خواهند داشت تا بتوانند در دعاوی مربوط به زمین خواری در کنار دستگاه های اجرایی قرار گیرند.
وی در کارگروه مبارزه با جنگل خواری در فرمانداری شهرستان آمل با اشاره به اینکه همه ما وظیفه داریم نسبت به آنچه جامعه دغدغه و مطالبه دارد، وظیفه مندی خود را بشناسیم، تصریح کرد: در امر مبارزه با زمین خواری و جنگل خواری علاوه کارگروه های تخصصی از سازمان های مردم نهاد، افراد دلسوز و منتفذین شهرستان ها نیز استفاده می کنیم زیرا آینده استان مازندران به حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی بستگی دارد.
اکبرزاده با بیان اینکه بخش بزرگی از زمین خواری و جنگل خواری در مازندران توسط مفسدان و دلالان اقتصادی صورت می گیرد که اعتقادی به نظام نیز ندارند، گفت: این افراد هر روز بر تجاوز بر عرصه های ملی و مردمی می افزایند.
وی به بیان اینکه امروز بنگاه های املاک در تهران بخش بزرگی از خرید و فروش املاک و زمین های مازندرانی ها را انجام می دهند و برای سرزمین ما تصمیم می گیرند، بیان کرد: زمین های مازندران به راحتی فروخته می شود و از اختیار غیرمازندرانی ها خارج می شود و این نشان می دهد که باید در این زمینه وظیفه ما در قبال این رفتارها، مشخص شود.
نماینده ویژه استاندار مازندران در مبارزه با جنگل خواری و کوه خواری با اشاره به اینکه سودجویان از حسن نیت یا خلاهای مدیران سواستفاده می کنند، تصریح کرد: در این زمینه نیاز است که تریبون های رسمی و مردمی نسبت به هوشیاری مردم و مسئولان عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مبارزه با جنگل خواری و زمین خواری از هفته های آینده در مازندران آغاز می شود، تصریح کرد: با اینکه معتقدیم زمین خواری و جنگل خواری در هر ابعادی نباید صورت گرفته و منابع طبیعی مورد آسیب واقع شود، اما در طرح ویژه مبارزه با جنگل خواری به دنبال دانه درشت ها هستیم و افرادی که انفال عمومی را چپاول می کنند مورد هدف قرار گرفته اند.
اکبرزاده با انتقاد از اینکه دهیاران و اعضای شوراهای روستاها که دارای دفتر املاک هستند مورد شناسایی قرار گرفته اند، بیان کرد: زمانی که دهیاران و شوراها نسبت به املاک و زمین های روستایی دغدغه نداشته باشند باید فاتحه روستاها را بخوانیم.
وی در مبارزه با زمین خواری و جنگل خواری با تاکید بر اینکه مازندران پایلوت طرح مبارزه با جنگل خواری در کشور است، اظهار کرد: در زمینه اجرای حکم باید مقتدرانه عمل کنیم تا زمین خواری و جنگل خواری ریشه کن شود.
اکبرزاده با اشاره به اینکه برای فعالیت جدی تر در مبارزه با زمین خواری تیمی در شهرستان ها از افراد دلسوز در حوزه حقوقی فعال می شوند، گفت: این تیم های حقوقی با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی همکاری خواهند داشت تا بتوانند در دعاوی مربوط به زمین خواری در کنار دستگاه های اجرایی قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای بازنشسته و بارخرید شده دستگاه های منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید هر چه سریعتر جایگزین شوند، تصریح کرد: تامین تجهیزات و نیروی انسانی دستگاه های ذیربط در امر مبارزه با زمین خواری، صورت می گیرد تا بتوانیم حوزه عمل خود را در این امر گسترش دهیم.

*شناسایی قطعات مشکوک به زمین خواری و جنگل خواری در آمل

سید عباس حسینی، فرماندار آمل با اشاره به اینکه قطعات مشکوک به زمین خواری و جنگل خواری در این شهرستان شناسایی شده است، تصریح کرد: از هفته گذشته اطلاعات مربوط به این بخش، در اختیار دستگاه های تخصصی قرار گرفت و اکیپ های مشترک امور اراضی، سپاه و محیط زیست برای بررسی بیشتر در این مناطق حضور یافته اند.
وی با بیان اینکه در زمینه تامین تیم حقوقی برای دفاع از اراضی ملی و منابع طبیعی نقش مهمی در فرآیند مبارزه با زمین خواری خواهد داشت، تصریح کرد: بضاعت نیروی انسانی و مالی دستگاه ها در برابر متخلفین اجازه مبارزه در این زمینه را نمی دهد از این رو تقویت این حوزه می تواند در کاهش تخلفات نقش داشته باشد.
حسینی با تاکید بر اینکه رشد قارچ گونه و غیراصولی در ساخت و سازهای غیرمجاز زمینه توسعه شهرستان ها را مختل کرده است، اظهار کرد: نیاز به توسعه سرانه زمین صنعتی و گردشگری در شهرستان آمل وجود دارد اما بخش مهمی از زمین ها، توسط متخلفان احاطه شده است.
وی با اشاره به اینکه مساله انحراف چرای دام در جنگل ها نیز توسط منابع طبیعی و محیط زیست پیگیری می شود، تصریح کرد: مساله حضور منضبط و با برنامه در جنگل و با رویکرد حفظ منابع طبیعی مورد توجه همه قرار دارد و در این زمینه تلاش می شود خواسته های همه ذینفعان تامین شود.