نگاهی به عملکرد مدیرکل شیلات
نگاهی به عملکرد مدیرکل شیلات
یادداشت در خصوص مدیریت موفق «حسن اسحاقی» مدیرکل شیلات مازندران؛

به گارش سفیرهراز؛

اگر مدیریت‌های استان را پایش کنیم و عملکرد مدیران را زیر ذره‌بین ببریم، متوجه یک نکته مهم می‌شویم و آن این است ‌که برخی افراد زمانی که در یک کرسی مدیریتی قرار می‌گیرند، به آن کرسی وزن می‌دهند و با عملکرد مطلوب خود، اعتبار آن دستگاه را نزد ذینفعانِ آن دستگاه و حتی در بین افکار عمومی چند پله ارتقا می‌دهند اما برخی مدیران، دقیقاً عکس آن رفتار می‌کنند و با انفعال، بی‌عملی و روزمره‌گی، هم کارمندان و مدیران دلسوز را دلزده می‌کنند و هم دستگاه را از اهداف خود، دور می‌سازند اما «دکتر حسن اسحاقی» مدیر اداره‌کل شیلات مازندران که امروز تودیع می‌شود تا جای خود را به «قاسم کریم‌زاده» بدهد، از مدیران دسته اول بود.

وی که سوابقی چون رییس اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار و دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، نظارت و مبارزه با قاچاق کالاو ارز استان را در سوابق مدیریتی خود دارد، مصداق یک مدیر جهادی و ارزشی است که در هر جایگاهی، بدون حاشیه‌سازی و تبلیغاتِ غیرضروری، بر کار تمرکز و تلاش کرد به اهداف سازمانی برسد، کارکنان ستادی و همه مردم به‌ویژه ذینفعان دستگاه تحت مدیریت خود را راضی نگاه دارد و همین امر خود بزرگترین خدمت است چون زمینه‌ساز تقویت و تعمیق اعتماد اجتماعی می‌شود، چیزی که امروز بیش از هر چیزی به آن محتاج هستیم.

فرزند سردار شهید اسحاقی، کسی بود که پیش از مدیریت بر اداره‌کل شیلات مازندران نیز شاهد دستاوردهای حضور مدیریتی وی در کرسی‌های دیگری بودیم اما طی دو سال اخیر و در آخرین مدیریت استانی خود، دستاوردهای بسیاری داشت و امروز که قرار است جای خود را به آقای «قاسم کریم‌زاده» بدهد، لازم دانستیم ضمن مروری بر برخی دستاوردهای «حسن اسحاقی»، به ایشان «خدا قوت و دست مریزاد» بگوییم ضمن این‌که برای مدیریت جدید نیز موفقیت آرزو داریم.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دوره مدیریت حسن اسحاقی در شیلات استان رخ داد، «واقعی‌سازی آمار» بود؛ در حالی‌که پیش از این دوره و در سطح کلان برای تجزیه و تحلیل «اقتصادی بودن این صنعت» و اجرای برخی برنامه‌های مهم، همیشه دچار انحراف می‌شدیم به این دلیل که عمدتاً آمار غیرواقعی بود درحالی‌که امروز آمار هم در شناورها و هم در صید و صیادی تا حدی بالایی دقیق است.

از دیگر اقداماتی که مدیرکل سابق شیلات استان بر اجرای آن تأکید داشت، پیگیری مطالبات صیادان بود ازجمله سخت و زیان‌آور شمرده شدن شغل صیادی که مصوبات اولیه آن نیز آماده شد.

از دیگر اقدامات «حسن اسحاقی» در همین مدت دوساله مدیریت خود بر مجموعه شیلات «کمک به تکثیر طبیعی» بود و ماهیان مولّد در همان صیدگاه‌های پره در استخرهایی، طرح پرورش بچه‌ماهی انجام می‌شد و در نهایت هم بچه‌ماهی‌ها در همان مناطق بومی رها می‌شدند تا در نهایت در سبد بهره‌برداری صیادان در فصل صید موثر باشد.

همچنین اگر آمار دو مرکز تولید استراتژیک «شهید رجایی ساری» و «شهید باهنر کلاردشت» در سال‌های ۹۷ را بررسی کنیم متوجه تولید بالا در دو سال اخیر در دوران مدیریت «اسحاقی» خواهیم شد به‌شکلی که بیش از یک‌صد میلیون تن تولید در مرکز تکثیر و پرورش ماهی شهید رجایی انجام شد ضمن این‌که در همین مدت بیش از پنجاه هزار قطعه بچه ماهی از نوع فیل‌ماهی تکثیر و به همه نقاط کشور ارسال شد و پانصدهزار قطعه قره‌قوروم از نوع دریایی تکثیر و در دریا رهاشد و در همین مدت مرکز شهید باهنر پس از پنج سال قرنطینه و بسته‌شدن، مجدداً فعال شد.
طی دو سال اخیر و در سایه مدیریت جهادی و دغدغه‌مندانه «حسن اسحاقی» در بحث آبزی‌پروری و تخصیص حق‌آبه نیز گام‌های بزرگی در استان برداشته شد و به همه کشور نیز تسرّی یافت ضمن این‌که مجوز پرورش میگوی آب شور نیز از سازمان محیط‌زیست اخذ و قرار شد در اراضی شوره‌زاد شرق مازندران با مشارکت بخش خصوصی و جوانان علاقه‌مند محقق شود.
همین رویکرد در مدیریت بر اداره‌کل شیلات مازندران توسط حسن اسحاقی موجب شد استان چندین رتبه کشوری به خود اختصاص دهد ازجمله کسب رتبه اول در «پرورش ماهیان خاویاری» بود و در «صنعت ماهیان سردابی» و «ماهیان گرمابی» نیز در جمع سه استان برتر کشور قرار گرفت که جای قدردانی دارد و مدیران ارشد استان نباید از توجه به این دستاوردها که در دوران مدیریت «حسن اسحاقی» بر شیلات استان کسب شد، غفلت کنند.
افزون بر موارد پیش‌‎گفته در دو سال اخیر که هم به دلیل شیوع کرونا و هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه، اوضاع صادرات خوب نبود، اداره‌کل شیلات در حوزه صادرات نیز دستاوردهای خوبی داشت.
نکته بعدی در خصوص توسعه اداری و اتفاقات مثبت برای کارکنان ستادی شیلات است که موجب تقویت امید و بهره‌وری کارکنان شد، دستاوردهای زیادی که موجب خوشحالی و رضایت بخش اعظمی از کارکنان و مدیران میانی این دستگاه گردید.