نبض تند بازار یلدا/ جای پای تورم روی ساعت پایانی پائیز
نبض تند بازار یلدا/ جای پای تورم روی ساعت پایانی پائیز

شهر از چند روز گذشته در تب و تاب یلداست، در باورهای کهن این شب فرصت خوبی است تا خانواده ها در کنار هم باشند، یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایران باستان نشان از میلاد عشق است که هر سال در خرم روز متولد می شود . در افسانه ها امده که ماه […]

شهر از چند روز گذشته در تب و تاب یلداست، در باورهای کهن این شب فرصت خوبی است تا خانواده ها در کنار هم باشند، یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایران باستان نشان از میلاد عشق است که هر سال در خرم روز متولد می شود .
در افسانه ها امده که ماه عاشق و دلداده خورشید بود و هر دو سر کار خود بودند، ماه شب کار می کرد و خورشید روزها، ماه تا سحرگاه خوابش می برد و خورشید را نمی دید، سرانجام ماه تدبیری می کند و ستاره‌ای را که اگر به آسمان نگاه کنی همیشه کنار ماه قرار دارد را سفارش می کند تا بیدارش کند و ماه آمدن خورشید را می بیند و با هم گرم گفتگو می شوند و این شب را یلدا می گویند، از آن زمان هر سال خورشید و ماه تنها یک شب به دیدار هم می رسند و این شب بلند و طولانی، نمادی است تا به محبت و عشق ورزیدن به اطرافیانمان بیشتر تمرکز کنیم.
البته چاشنی شب یلدا خوراکی های خوشمزه در سفره های این شب است، همیشه در کنار فال حافظ و بازخوانی اشعار و آداب و رسوم، انار و گردو و آجیل و هندوانه زیبایی خاصی به این شب زمستانی می دهد و یادآور فرهنگ و ادب ایرانیان باستان است.
بازار شلوغی و هیجان خاص خودش را دارد، همه در حال خرید شب یلدا هستند، از میوه گرفته تا ماهی و مرغ و آجیل ها هم گوشه‌ای دیگر خودنمایی می کنند، بعد از دو سال از هجوم کرونا شب یلدای امسال که وضعیت کرونا بهتر شده است، دورهمی ها محدودیت ها را کمتر کرده و امسال یلدا طبق روال همیشگی برگزار می شود، هرچند ورود اومیکرون به کشور و حضور این دورهمی ها نگران کننده است، اما مردم بیشتر از ویروسی گرانی گله می کنند، رد پای تورم بازار یلدا را تسخیر کرده است و شب یلدا را برای قشر متوسط به پایین جامعه ترسناک و نگران کننده می کند.
برای سفر به شب یلد، شاید آب در دل برخی ها تکان نخورد، اما خیلی ها دست و دلشان جور نیست، دلشان می خواهد بهترین ها را فراهم کند، اما توان خرید را ندارند و حجم بالای قیمت ها نفس گیر است، خلاصه اش را بگوییم یلدا برای خانواده ها گران تمام می‌شود و از آن شور و شوق دورهمی نگرانی، ته اش دلشوره و نگرانی قیمت می ماند.
امیرحسین حمزه نوا، رییس اتاق اصناف آمل در گفتگو با خبرنگار سفیرهراز گفت: با توجه به نزدیک شدن شب یلدا تقاضای عمومی برای خرید برخی اقلام مرسوم شب یلدا از قبیل آجیل و خشکبار، شیرینیجات، میوه و تره بار هر ساله رو به افزایش است، به همین خاطر از چند هفته قبل با جلساتی که گذاشته شد خوشبختانه دراقلام اساسی هیچ کمبودی در بازار نداریم.
وی با بیان اینکه تشدید نظارت برای شب یلدا، عنوان کرد: بر همین اساس مقتضی است ضمن تشدید اقدامات نظارتی و جلب همکاری دستگاه ذیربط برای برگزاری گشت های مشترک توأم با اطلاع رسانی از طریق رسانه های گروهی و اتحادیه‌های مرتبط انجام شد.
رئیس اصناف آمل تصریح کرد: کالاهای اساسی چون مرغ و گوشت افزایش قیمت نداشتیم، آجیل ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم، میوه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشتیم، اقلام دیگر طبق روال است.
وی ادامه داد: بادام هندی از ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، بادام درختی ۲۹۰ تا ۳۳۰ هزار تومان، بادام زمنی ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار تومان، انار از ۲۰ تا ۳۸ هزار تومان، هندوانه از ۹ تا ۱۱ هزار تومان، پرتقال از ۷ تا ۱۱ هزار تومان و… در صورت احراز تخلف از جمله گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور و قوانین و مقررات جاری اقدام موثر و بازدارنده انجام خواهد شد.
حمزه نوا با تاکید اینکه بیش از ۹۹ درصد بازاریان با موج اغتشاشات همسو نبودند، خاطرنشان کرد: با توجه به اغتشاشات و چندین فراخوان تعطیلی بازار، خوشبختانه به ندرت شاهد تعطیلی بودیم و مغازها باز بودند.
وی یکی از برنامه هایاتاق اصناف را سامان دهی دسته های صنفی خواند و اظهار کرد: در آمل ۵۶ اتحادیه و ۳۲ هزار واحد صنفی داریم،، هر شغلی به حد نصاب برسد می توان صنف تشکیل داد، اما بخاطر طرح چابک سازی ، تعدد اتحادیه نداریم و همگن ها ادغام خواهند شد.

 

 


حمزه نوا یکی از دغدغه بازاریان را دست فروشان خواند و افزود: در هفته های اخیر چندین دست فروش با تابعیت خارجی مشغول بودند که جمع آوری شدند، برای بازار عید نیز در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم.