دستمزد حداقلی قور بالای قوز مشکلات کارگران/ ۷ هزار تعاونی غیر فعال در مازندران
دستمزد حداقلی قور بالای قوز مشکلات کارگران/ ۷ هزار تعاونی غیر فعال در مازندران

به گزارش سفیرهراز؛ دست های زمختش نشان از روزهای سخت بود ، چین و چروک پیشانی اش و صورتی که دیگر با سیلی هم سرخ نمی شد، این سناریوی تکراری برای تک تک شان یکنواخت بود، حتی برای جوان ترها، می توان همین آینده مه آلود را دید ، اما کمی بیقرار تر و نگران […]

به گزارش سفیرهراز؛

دست های زمختش نشان از روزهای سخت بود ، چین و چروک پیشانی اش و صورتی که دیگر با سیلی هم سرخ نمی شد، این سناریوی تکراری برای تک تک شان یکنواخت بود، حتی برای جوان ترها، می توان همین آینده مه آلود را دید ، اما کمی بیقرار تر و نگران تر.
نگاههایشان حرف های زیادی با خود تلمبار کرده بود، گاهی میان حرف زدن ها بغض هایش را قورت می داد، مکث می کرد، نفس عمیقی می کشید و دوباره از وعدههای بی سرانجامی که به سمتشان در این سالها شلیک شده بود می گفت، از روزگاری که هر روز صبح از دنده چپ بلند می شد، از کاری که فرصت دیدن بازی های بچه اش را از او گرفته بود، زندگی اش خلاصه می شد در قبض های که مهلتشان سپری شده ، عشق اش در خستگی بعدازظهرهای که خواب را به چشم خود نمی دید رنگ می گرفت.

اکبر صدایش می کنند، با صدای هیجان زده ای گفت: هیچ کس بفکر ما نیست، دولت تسهیلاتی نمی دهد، در نان شبمان مانده ایم.
محمد از نگرانی کارگران ساختمانی می گوید، از امنیت شغلی که اصلا وجود ندارد، از بیمه ای که بیشترشان ندارند و مجبورند بخاطر احتیاج مالی سرکار بیایند، به سمت شخصی اشاره کرد، مرد آرامی که دلهره از نگاهش طغیان می کرد، ادامه داد: من خانه دارم، این آقا باید چکار کند، صاحبخانه پولش را می خواهد، بچه اش مریض است، این حقوق کجای زخم های او را حل می کند، اجاره اسفند ماه را بپردازد یا بدهی هایش را صاف کند.
مرد میانسالی شروع به صحبت کرد: دخترم سه سال نامزد است و هنوز نتوانسته ام جهیزه اش را کامل کنم، تا کی باید شرمنده بچه هایم باشم، همین را گفت و سرفه ها نگذاشت بیشتر ادامه دهد.
احمد ۶۰ سال دارد و در این سن زندگی کارگری جانی سخت، طلب می کند.
جواد ۴۵ ساله از مشکلات دنیای کارگری گفت: تعدیل نیرو اولین گزینه برای رفع مشکل کارفرماهاست، دستمزدهای معوقه، گرانی، تورم، مشکلات بیمه و همه این مشکلات را باید کنار حقوق ناچیز بگذاریم که ما را از خط فقر هم پایین تر می آوردو

علی باقری مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران در حاشیه تجلیل از روز جهانی کارو کارگر گفت: در امل ۴ هزار واحد کارگاه تولیدی و ۶۰ هزار کارگر وجود دارد و در استان ۱۱۷ هزار کارگاه و حدود یک میلیون بیمه شده مشغول کار هستند.
وی با تاکید اینکه کارگران بازوان توانمند اقتصاد هستند وبرای مهار تورم و افزایش تولید کارگران در خط مقدم قرار دارند، عنوان کرد: تمام دستگاههای متولی اشتغال با تمام ظریفیت وارد میدان شوند و باید سهم بخش تعاون امسال افزایش یابد و به ۱۰ درصد برسد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وزارت تعاون یکی از وظایف آن ایجاد اشتغال و سامان دهی اشتغال از طریق سامانه رصد است، در برنامه امسال در راستای اجرای طرح زیست کشور که یک میلیون اشتغال در سطح کشور ایجاد شود، سهم مازندران ۴۹ هزار و ۹۰۰ نفر است.
وی از برنامه های این اداره بیان کرد: دو برنامه سنگین توسط رئیس جمهور به وزارت تعاون و کار داده شد که یکی ایجاد اشتغال ودیگری رشد تعاون است که در راستای اجرایی شدن آن ، وزارتخانه چهاربرنامه دارد ؛ اولین برنامه، آموزش مهارت آموزی است که تمام آموزش دهنده ها از طریق تسهیلاتی که می گیرند و یا از طریق آموزش و مهارت آموزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی به کارگیری می شوند.
باقری ادامه داد: دومین برنامه مدل اقتصادی است که وزارتخانه طراحی می کند و دستگاههای متولی اشتغال ابلاغ می شود و این دستگاهها علاوه بر حمایت مالی که تزریق می کنند و از ظرفیت های داخلی علمی و فناوری و حقوقی و کار و تمام ظرفیت ها را پای کار بیاورند.
وی با بیان اینکه وزارتخانه نقش ناظر بر عملکرد دستگاه های متولی اشتغال دارد، خاطرنشان کرد: سومین برنامه با توجه به سند توسعه و تعاون بعد از مدتها در سال‌های سال تصویب شد، امسال سال تعاون هست و بخش تعاون باید به ده درصد برسد، راهکارهای بسیار خوبی طراحی شده و در کنار بخش خصوصی سازی ، بخش تعاون باید رونق بگیرد.

باقری با تاکید فرمایش مقام معظم رهبری بر مردمی سازی اقتصاد، اظهار کرد: بایستی هم بخش خصوصی و هم بخش تعاون به کار گرفته شود و برای ایجاد اشتغال مانند دوران دفاع مقدس قرارگاهی شکل بگرید و همه دستگاه‌های متولی پایه کار باشند.
وی چهارمین برنامه وزارتخانه تعاون، کار رفاه اجتماعی، را تعیین و تکلیف واحدهای راکد و غیر فعال بخش خصوصی و تعاونی ها خواند و تصریح کرد: بعد از تهران دومین استان کشور هستیم که ۱۴ هزار کارگاه تعاونی داریم و ۷ هزار تا غیرفعال هستند، که اکثر انان مشکل درون گروهی دارند.
رمضانعلی تحک، مسئول کانون بازنشستگان شهرستان آمل و نماینده کارگران در هیات های حل اختلاف اداره کار در ادامه اظهار کرد: کلا براساس ماده قانون ۴۴ حداقل دستمزد کارگران در نظر گرفته می شود، براساس تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند که حداقل دستمزد کارگران در این شورا تعیین شود.
وی ادامه داد: بانک مرکزی تورم را

بالای ۴۶ درصد اعلام کرد، اما حداقل دستمزد را ۲۷ درصد اعلام کردند، در ۲۰ سال اخیر شورای عالی کار حقوق و مزایای کارگران را براساس تورم اعلام نکرده است ، کارگر باید حداقل ۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان حقوق می گرفتند، اما ۶ یا ۵ میلیون پایه حقوق می گیرند.
تحک خاطرنشان کرد: کارگران جوابگوی هزینه های خانوادههای خود نیستند، مشکلات اقتصادی، درمان، اجاره خانه و حتی خوراک روزانه هم دچار مشکل می شوند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۸ هزار بازنشسته در امل هستند که ۱۵ هزار نفر کارت دارند و در خانه کارگر حدود ۱۷ هزار نفر عضو هستند که خدمات خوبی ارائه می شود.

حسینی فرماندار آمل در ادامه اظهار کرد: بزرگترین جمعیت کارگری مازندران با ۶۶ هزار نفر و با وجود خانواده به ۲۰۰ هزار نفر در آمل قرار دارد که نیازمند خدمات بهتر و جامع‌تر است و مسئولان باید برای رفع مشکلات این قشر پیگیری های لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه کارگر در دین اسلام جایگاه مهمی قرار دارد، عنوان کرد: پیامبر ص و ائمه اطهار اشارات بسیاری در شان کارگر دارند، با توجه به شعار امسال، کارگر اهمیت ویژه‌ای در رشد تولید دارد و یکی لز محورهای اصلی مسئولان حفظ شأنیت و رفع مشکلات کارگران است.
فرماندار آمل تصریح کرد: در صورت عدم حفظ جایگاه کارگر در حیات جامعه نقش مهمی خواهد داشت، ثروتی در ازای سرمایه‌ای شکل گیرد مولد و حیات‌بخش است در غیر اینصورت آن سرمایه نابود می‌شود.
وی ارتقای زندگی یک کارگر با حفظ امنیت شغلی را یکی از مؤلفه‌های مهم خواند و افزود: تلاش کارگری که باعث رشد تولید می‌شود نیاز به حمایت دارد.
حسینی نیروی انسان را یکی از مؤلفه‌های مهمی دانست که در شرکت‌های دانش‌بنیان دیده شود و اظهار کرد: کارفرمایان برای ارائه خدمات کارگران در امر بیمه، امنیت شغلی، حقوق و مزایا و رفاه اجتماعی توجه داشته باشند و از آن طرف کارگر به تلاش در جهت رشد تولید گام اساسی بردارد.
وی در پایان تاکید کرد: در حالی که زیر ۷ درصد بیکاری در آمل وجود دارد اما ۹۳ درصد اشتغال داریم، اگرچه به کارگر در کنار کارگران حرفه‌ای برای اشتغال در واحدهای تولیدی نیاز داریم.

 

انتهای پیام/