اختصاص ۶۰ هزار میلیارد برای حمایت از تولید/رشد منفی سرمایه گذاری در ده سال اخیر
اختصاص ۶۰ هزار میلیارد برای حمایت از تولید/رشد منفی سرمایه گذاری در ده سال اخیر

  مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنعت معدن تجارت مجلس در بازدید از شهرک های صنعتی آمل در جمع خبرنگاران گفت: میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ده سال نسبت به استهلاک متاسفانه منفی بوده و میزان سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده نسبت به استهلاک کمتر بود و این برای کشور خطرناک است. وی با بیان اینکه کشور […]

 

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنعت معدن تجارت مجلس در بازدید از شهرک های صنعتی آمل در جمع خبرنگاران گفت: میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ده سال نسبت به استهلاک متاسفانه منفی بوده و میزان سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده نسبت به استهلاک کمتر بود و این برای کشور خطرناک است.
وی با بیان اینکه کشور ما زمانی آینده خوبی برای نسل بعد خواهد داشت که سرمایه گذاری نسبت به استهلاک بیشتر باشد، خاطرنشان کرد: یعنی بجای خرابی پنج کارخانه، شش کارخانه جدید داشته باشیم، در یک سال گذشته با فعالیت دولت جدید میانیگن رشد کشور حدود ۳ و نیم درصد بوده و در حوزه صنعت ۵.۳ دهم درصد بوده است.
طاهری ادامه داد:


علی رغم اینکه میانگین صنعت طی ده سال ۴ دهم نزدیک به صفر بوده و بنابراین باید هم ده سال گذشته را جبران کنیم، عقب ماندگی جدی داریم، در سال ۹۰ میانگین رشد ۳.۲ دهم درصد بوده و از آن سال تا سال گذشته میانگین رشد تقریبا صفر بوده است.
وی با تاکید اینکه باید رشد قبلی را داشته و هم افزایش رشد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حداقل هشت درصد رشد را طی هشت سال را داشته باشیم که در واقع آن ۱۰ سال را بخواهیم جبران کنیم، یک میانگین سه و نیم درصد رشد را باید پیدا کنیم که الان پنج و نیم درصد محقق شد بنابراین به دنبال رشد ۸ درصد هستیم، البته در حوزه خدمات، کشاورزی رشد کمتر محقق شده است.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس یکی از بحثهای مهم از این سفر به آمل را استارت واحدهای غیرفعال دانست و عنوان کرد: نسبت به میانیگن کشور این شهرستان واحدهای غیرفعال کمتری دارد، در کشور برخی از استان ها ۶۰ درصد واحدها غیرفعال هستند، در حالی که در شهرک صنعتی آمل زیر ۲۰ درصد واحدها غیرفعال داریم.
وی تصریح کرد: واحدهای که پروانه بهره برداری دارند مشکل دارند، مشکل را حل کنیم، ولی آن واحدهایی که به بهربرداری نرسیدند و فقط جواز دارند خلع ید شوند و در اختیار حقیقی کمیسیون قرار گیرند.
وی در خصوص توزیع بودجه در مجلس بیان کرد: مجلس دو سال است که روش جدیدی را در توزیع بودجه در حال انجام است، به شکلی که در هدفمندی قرار بر اجرای سه کار بوده است، بخشی را به عنوان یارانه به مردم برگرداندند، بخش دیگر جهت حمایت از تولید و بخش آخر برای استفاده از محرومیت زدایی است که دو بند آخر مغفول مانده بود.
طاهری تصریح کرد: برای حمایت از تولید دو سال است که در تبصره ۱۸، یک سال حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شد و امسال منابع بیشتری یعنی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده است، بنابراین سال گذشته هم مدل خوبی بوده و از روش تبصره ۱۸ رضایت داریم.
وی افزود:امسال موارد برای تبصره ۱۸ هنوز اجرا نشده است، به دلیل اینکه دو ماه و برای انتهای سال مالی تمدید شده که الان آیین‌نامه های اجرایی اش در حال نوشتن است و مبالغ برای استان مازندران نسبت به سال قبل رشد خوبی دارد که حدود ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است و این قابل جابجایی می‌باشد، سال گذشته تقسیم‌بندی فیکس بود الان در استان می‌توانند تدبیر کنند که در هر زمینه ای کشش بیشتر دارند جابجا کرده تا هر چه زودتر منابع اختصاص یابد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در تبصره ۱۸ به استان مازندران بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.