آمل هوشمند؛ خیلی دور ، خیلی نزدیک
آمل هوشمند؛ خیلی دور ، خیلی نزدیک

قبلاترها که راجع به شهر هوشمند صحبت می شد، تجسم رویایی خیالی در آینده بود، اما به لطف راهکارهای نوآورانه اینترنت در بسیاری از شهرهای دنیا اجرا می شود و به سرعت در حال گسترش است، هر روز جمعیت شهری افزایش می یابد و با چالش های بیشتری روبه رو می شویم و تنها راه […]

قبلاترها که راجع به شهر هوشمند صحبت می شد، تجسم رویایی خیالی در آینده بود، اما به لطف راهکارهای نوآورانه اینترنت در بسیاری از شهرهای دنیا اجرا می شود و به سرعت در حال گسترش است، هر روز جمعیت شهری افزایش می یابد و با چالش های بیشتری روبه رو می شویم و تنها راه برون رفت این مشکلات، شهر هوشمند خواهد بود.
افزایش رفاه زندگی، دسترس‌پذیری شهری، تسهیل جابجایی، کاهش ترافیک، بهبود سیستم حمل و نقل، صرفه جویی در مصرف انرژی، بهبود کیفیت آب و هوا و غیره مختصر نتایج شهر هوشمند است.

از صبح که سوار تاکسی می شویم، با ترافیکی خسته کننده ای روبه رو خواهیم شد، مسیر کوتاهی که ترافیک زیادی طولانی می شود، وسیع تر نگاه کنیم، بانک ها با جمعیت زیاد، ادارات نیز همینطور، پیچیدگی کارهای اداری، نبودن بستر مناسب برای حضور شهروندان معلول، سطح آلودگی هوا و .. مشکلات زیست شهری را هر روز بیشتر می کند و با وجود اینکه از بسیاری از شهرهای دنیا جمعیت کمتر ولی چالش های بیشتری داریم، نیاز به شهر هوشمند پر رنگ تر احساس می شود، آنچه امروز شهر هوشمند نامیده می شود شهری که از فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و تکنولوژی کمک گرفته تا زیست شهری را برای شهروندان خود ساده کند؛ شهرهایی مثل سئول بارسلونا و نیویورک با استفاده از برخی تکنولوژی و توانستند بسیاری از چالش های شهری را رفع کند.

تکنولوژی و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر پای خود را در همه حوزه ها گذاشته است از پزشکی تا مهندسی و مدیریت شهری حالا همه چیزمان به نوعی با تکنولوژی گره خورده است، واژه ای که اگرچه در ایران بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد اما شیوه مدیریت شهری بسیاری از شهرهای بزرگ در مسیر رسیدن به این شهر هوشمند بر مبنای صفر و یک و یا به تعبیری فناوری اطلاعات ساخته می شود و همه چیز در آنها کاملا مجازی و هوشمند ارائه خواهد شد، با وجودی که از سال ۷۹ و ۸۰ در قوانین مصوب کشوری دولت الکترونیک آمده است و در سال ۸۰ نخستین در برنامه و بودجه کشور آمد، اما با گذشت بیش از یک دهه اگر بخواهیم اندازه گیری کنیم که چند درصد به دولت الکترونیکی نزدیک شدیم، درصد کمی خواهد بود.
اسماعیل اعزی مدیرکل فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار سفیرهراز گفت: اگر بخواهیم راجع به شهر هوشمند صحبت کنیم ابتدا باید بزرگ راه اطلاعاتی تشکیل دهیم که به بسترهای فیبر نوری وابسته است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد خانوارها باید از اینترنت پر سرعت استفاده کنند، عنوان کرد: دولت در مصوبه داده است که باید ۸۰ درصد خانوارها از اینترنت پر سرعت استفاده کنند، اگر بخواهد این موضوع محقق شود، باید بستر فیبر نوری در شهر و روستاهای مازندران محقق شود و ۸۰ درصد خانوادهای شهری و روستای از بستر اینترنت پر سرعت برخوردار شوند.
مدیرکل فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران تصریح کرد: سرعت فیبر نوری با توجه به اینکه سرعت چند صد برابری نسبت به دیگر ابزارهای فناوری اطلاعات دارد و تا این موضوع محقق نشود نمی توانیم راجع به دیگر بحث های راجع به شهر هوشمند، دولت هوشمند صحبت کنیم.
وی ادامه داد: البته مخابرات تنها اپراتوربودی بود که در فیبر نوری در کشور فعالیت کرده است و در مازندران ۱۳ هزار پورت راه اندازی است و استفاده می کنند، عددی که باید به ان برسیم۶۵۰ هزار پرت تا پایان دولت برسیم که عدد بزرگی است، مخابرات و مجموعه اپراتورهای که مجوز دارند بتوانند پای کار بیایند و فیبر نوری راه اندازی شود.
اعزای با تاکید بر ظرفیت و پتانسیل امل، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد شهر امل در حوزه فیبر نوری دارد، کارهای بزرگی انجام دادیم و ۱۱۰ کیلومتر فیبر نوری در امل داشتیم و اماده بهره برداری است و اخیرا نیز ۹۰ کیلومتر فیبر نوری ابلاغ شده است.
وی با بیان پروژه های ارتباطات همراه USO برای ایجاد شبکه فیبرنوری و تقویت ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرستان آمل، عنوان کرد: ۲۴ روستا شامل ۱۳روستا با سایت جدید و ۱۱ روستا با ارتقای تکنولوژی ۴G از امکانات مخابراتی بهره مند می شوند.
اعزی با اشاره به اینکه با اختصاص اعتبار جدید تعداد ۱۱۹۲ خانوار از خدمات مناسب تر مخابراتی و فناوری برخوردار می شوند، تصریح کرد: برای این میزان فعالیت زیرساختی، اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. وی با تاکید بر اینکه براساس اعتبار ابلاغ شده راه اندازی پوشش موبایلی در روستاهای ایرا، لهر، پنجاب، عبدالله آباد، گزانه، هاره و لاسم بخش لاریجان شهرستان آمل در دست اقدام است، گفت: برای روستاهای زیار، تیار، پرن و در صورت مناسب بودن شرایط منطقه کوهستانی اندوار احداث سایت جدید آغاز می‌شود

سید عباس حسینی فرماندار ویژه شهرستان آمل نیز با اشاره به اینکه در تفاهم نامه توسعه ارتباطات و فیبرنوری شهر آمل نگاه توسعه پایدار حاکم خواهد بود، تصریح کرد: این نگاه میتواند به ایجاد تحولی جدید در شهرستان منجر شود.
وی با بیان اینکه این تفاهم نامه خدمات هایتک در بستر فیبرنوری به شهروندان ارائه خواهد داد و نیازمند تصمیم گیری سریع است، عنوان کرد: در مباحث آی تی تصمیم گیری سریع موردنیاز است زیرا برای ده سال دیگر ممکن است تکنولوژی های دیگری بر سرکار بیایند.
حسینی با اشاره به اینکه بسترهای ایجاد شهر هوشمند در شهر آمل مهیا شده است و نیازمند تصمیم گیری و اجرای این طرح ها است، بیان کرد: در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری حمایت های خوبی از سوی کشور و استان از شهرستان های پیشرو صورت می گیرد که نیاز است اهتمام مسئولان شهری را نیز در پی داشته باشد.
نوروزی مدیرکل مخابرات مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پروژه شهر هوشمند یک مگاپروژه باید شمرده شود، تصریح کرد: توسعه فیبرنوری میلیون ها اشتغال ایجاد می کند که نیاز است به آن توجه ویژه صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ۷۵۰ کیلومتر فیبرنوری در ۱۰ ماه گذشته در استان مازندران احداث شده است؛ بیان کرد: از این میزان ۱۵۰ کیلومتر در محور هراز شهرستان آمل ایجاد شده که نشان می دهد ظرفیت کافی برای توسعه این شبکه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شاخصه فیبر نوری مازندران نسبت به کل کشور شاخص خوبی است، عزم جزمی داریم برای ۴۰۰ هزار پورت ftth در مازندران که به زودی عملیات اجرایی ان در حال انجام است.