به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»، به نقل از بلاغ؛ حجتالاسلام علی واعظی در خطبههای نماز جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴، پس از تبیین ابعاد «تربیت اسلامی» و «جایگاه خانواده»، در آستانه سالروز تأسیس شورا، عملکرد نهادی آن را مورد پرسش قرار داد.
وی با اشاره به انحراف گفتمان دانشجویی از مسیر عدالتخواهی و همچنین عقبماندگی در اسلامیسازی دانشگاهها، از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار پاسخگویی درباره عدم تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور شد.
امام جمعه موقت امامزاده عبدالله «تربیت» را محور اصلی رسالت تمام پیامبران الهی دانست و با تلاوت آیه «یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه» و حدیث «اِنَّما بُعِثْتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الْاَخْلاقِ»، بر خاستگاه الهی و اخلاقمحور تربیت در اسلام تأکید کرد.
واعظی در مقایسه مکتب تربیتی اسلام با مکاتب غربی گفت: «مکاتب سرمایهداری مانند ناتورالیسم و اگزیستانسیالیسم، هدف تربیت را پرورش افراد سازگار با طبیعت و جامعهای میدانند که در خدمت نظام سرمایهداری است. آنها ساختاری ایجاد کردهاند که همه را در آن جای میدهند.»
وی در مقابل، هدف مکتب تربیتی اسلام را «پالایش اخلاق و معنویت در بین افراد جامعه» برشمرد و افزود: «امام سجاد(ع) علت وقوع حادثه عاشورا را انحطاط اخلاقی جامعه میدانست و به همین دلیل، ۳۵ سال از عمر خویش را به تربیت هزاران نفر اختصاص داد.
امام جمعه موقت امامزاده عبدالله با اشاره به فلسفه شکلگیری انقلاب اسلامی ادامه داد: «انقلاب اسلامی هم به هدف تربیت انسانها به وجود آمد. شهید مرتضی مطهری، انسان تربیتشدهای بود که روز معلم به نام او مزین است. همچنین امام خمینی(ره) در پاسخ رزمندگانی که فتح خرمشهر را «فتح الفتوح» نامیدند، فرمودند فتح الفتوح، تربیت انسانهاست.»
واعظی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در امر ارسال معاذ بن جبل به یمن و نیز فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر، «تربیت و اصلاح جامعه» را از وظایف اصلی حکومت دانست و تصریح کرد: «اینکه برخی میگویند ما نباید مردم را به زور به بهشت ببریم، مغالطهای بیش نیست. وظیفه حکومت، فراهم نمودن زمینه بهشت رفتن مردم است و این، شاخصه تمدن اسلامی است.
وی با اشاره به سالروز رحلت حضرت امالبنین(س) و روز تکریم مادران شهدا به ویژه شهدای مفقودالاثر، اظهار داشت: «مادران شهدا و خانواده شهدا سرمایههای این ملت هستند. کسانی که از عزیزترین کسان خود گذشتند تا امنیت و پیروزی برای این ملت به وجود بیاید. باید قدردان این خانوادههای معظم باشیم.»
امام جمعه موقت امامزاده عبدالله، با نقل فرمایش اخیر رهبر انقلاب درباره «بزرگترین گناه غرب» علیه زنان، به نقد نظام سرمایهداری پرداخت و گفت: «نظام سرمایهداری همه چیز را کالا میبیند. زن را ابتدا به عنوان نیروی کار ارزان از خانواده جدا کرد و به کارخانهها سپرد تا خانواده تخریب شود. در مراحل بعدی، در سرمایهداری صنعتی و پساصنعتی، زن به عنوان صنعت پورن و برده جنسی مورد بهرهکشی قرار میگیرد.»
واعظی افزود: «زن که مربی جامعه و ستون خانواده است، در این نظام از خانواده جدا شد و نتیجه آن، آسیبهای فراوان، کودکان نامشروع و بیماریهاست. اینها همه جنایت نظام سرمایهداری علیه زن و خانواده است.» واعظی با بیان اینکه در اسلام خانواده مقدس و مهد اصلی جامعه است، هشدار داد: «متأسفانه جامعه ما نیز دچار این آسیب شده و مسئولان باید تا دیر نشده به این بلیه بزرگ رسیده و چارهاندیشی کنند.»
وی با گرامیداشت یاد و خاطره دانشجویان شهید ۱۶ آذر ۱۳۳۲، گفت: گفتمان دانشجویی ما از ابتدا ضداستکباری، ضداستعماری، ضداستبدادی و عدالتخواه بوده است.
امام جمعه موقت امامزاده عبدالله دانشجو را «موذن جامعه» خواند و تأکید کرد: «اگر این موذن خواب بماند، نماز جامعه قضا خواهد شد.»
واعظی، «دانشگاه اسلامی» را خواستۀ رهبر معظم انقلاب دانست و بیان داشت: «متأسفانه در این زمینه گام شایستهای برداشته نشده است. این دانشجو است که باید با نشاط و اختیار، به سمت اجرای منویات امام و رهبری جامعه حرکت کند.»
وی با اشاره به نقش جوانان به عنوان موتور محرکه «گام دوم انقلاب» از سوی مقام معظم رهبری، از دانشجویان خواست: «در کنار حرکتهای خوب جهادی و فرهنگی، به سمت اسلامی شدن دانشگاه نیز حرکت جهادی داشته باشند، چنانکه در تاریخ انقلاب با اقداماتی مانند تسخیر لانه جاسوسی و فتح هویزه، حرکات بزرگی را آفریدند.»
امامجمعه موقت امامزاده عبدالله در بخش پایانی خطبهها با اشاره به سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ گفت: قرار بود این شورا زمینهساز انقلاب بزرگ فرهنگی در کشور باشد، اما تاکنون حرکت مؤثری در این زمینه دیده نشده است.
واعظی با انتقاد از عقبماندگی در اسلامیسازی دانشگاهها افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پاسخ دهد در این خصوص چه اقداماتی انجام داده و علت کندی و ضعف اجرای اهداف فرهنگی چیست.
وی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور را دیگر نمونههای نیازمند بازنگری دانست و اظهار داشت: با گذشت سالها از تدوین این اسناد، میزان تحقق آنها بسیار اندک بوده و نتایج مورد انتظار حاصل نشده است.
امام جمعه موقت امامزاده عبدالله با اشاره به تغییر رویکرد مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ از تهاجم فرهنگی در دهه هفتاد به مهندسی فرهنگی در دهه هشتاد تأکید کرد: با وجود تدوین نقشه مهندسی فرهنگی و چشمانداز ایران ۱۴۰۴ در سال ۱۳۹۱، امروز در سال ۱۴۰۴ هیچیک از مصوبات این سند به اجرا نرسیده است و شورا باید علل این ناکامی را بررسی و راهحل عملی ارائه کند.
انتهای خبر/


















































