کشت قراردادی نسخه ای برای نجات کشاورزی/ خودکفایی سوغات توجه به اقتصاد دانش بنیان
کشت قراردادی نسخه ای برای نجات کشاورزی/ خودکفایی سوغات توجه به اقتصاد دانش بنیان
عدم هیچ گونه حمایت درستی از سوی دولت و واردات افسارگسیخته دو تیری است که بر کمر شالیزارها شکسته است .

به گزارش سفیرهراز؛

یکی از مواردی که بستر ان در مازندران و آمل وجود دارد و نه تنها در خودکفایی، بلکه می توان چراغ صادرات را نیز روشن کرد، برنج است، وجود ظرفیت های بالای تولیدی در شهرستان آمل و افزایش روز افزون کیفیت توسط تولید کنندگان و تلاش آنان برای برند سازی محصولات برای رقابت در بازار، آمل را تبدیل به قطب برنج کشور کرده است و بالا بودن کیفیت برنج، طارم را در دنیا در صدر مرغوبیت قرار داده است.
تغییر کاربری زمین، سوغات بی مسئولیتی
عدم هیچ گونه حمایت درستی از سوی دولت و واردات افسارگسیخته دو تیری است که بر کمر شالیزارها شکسته است و در نهایت منجر به تغییر کاربری زمین می شود، حالا هر چقدر قوانین سخت گیرانه تر در این خصوص گذاشته شود، اما هیچ راهی برای کشاورز باقی نگذاریم، شالوده ای جز کاربری تجاری و مسکونی نمی ماند.
اگر با فاصله چند سالی از جاده های شالیزاری که متهی به روستاها می شود عبور کنیم، تغییر واضحی از کاربری زمین ها را می بینیم، تغییری که سفر بسیاری را کوچک تر و ما را به خود کفایی دورتر می کند، اما حال اتفاقات خوبی در کشاورزی به صدا درامده است که می توان چراغ امیدی برای کشاورزان روشن کند تا ما را به خودکفایی نزدیکتر و زمین های شالی را پر بار تر کند.
برنج، ضربان اقتصاد
با توجه به تک محصولی بودن اقتصاد، بخشهای خصوصی چون کشاورزی، بزرگترین بازیگر اقتصاد کشور خواهند بود که بر طبق آمار بیشترین حجم اقتصاد را کنترل می کنند.
سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران در حاشیه نخستین کشت مکانیزه برنج در کشور با اشاره به محصول استراتژیک برنج گفت: اهمیت ویژه ای در سبد غذایی کشور دارد و برنج از دیرباز در مازندران محور اصلی تولید برنج بوده است و شهر آمل شهر جهاد است و مردم آمل همیشه در بخش صنعت و کشاورزی مضاعف تلاش کردند.
وی با بیان اینکه توجه دولت به بخش کشاورزی، عنوان کرد: در سفرشان به مازندران به زهکشی برای زمین های کشاورزی تخصیص دادند و دستورات اکید دادند که کشاورزی باید اولویت اول در مازندران باشد .
استاندار مازندران تصریح کرد: دستور مقام معظم رهبری در پیام عیدانه که بادانش بنیان کردن تولید بویژه در بخش کشاورزی حکایت از این دارد که چیزی که الان وجود دارد مورد رضایت نیست و وقتی این کشاورز که مبدع و مبتکر مکاننیزه کردن کشاورزی تلاش کردند امروز بیشتر از ان دوره ای باید حرکت رو به جلو داشته باشیم.
وی با تاکید اینکه تلاش های زیادی برای تولید بذر دانش بنیان در جهاد کشاورزی انجام شد، خاطرنشان کرد: در دولت مردمی توقع مردم بیش تر است و باید امکانات را در اختیار مردم بگذاریم، در روستاها مشکلات برق و سوخت دارند که وظیفه ما است حمایت کنیم.

در نزدیکی خودکفایی

حسینی پور ادامه داد: امیدوار هستیم که روزی برسد که این جشن باشکوه را در خودکفایی برنج در شهرستان امل بکیریم و نیاز به واردات برنج از هند و پاکستان نباشد با توجه به ظرفیت های عظیمی که ما در مازندران و گیلان داریم اگر این ظرفیت ها با موضوع دانش بنیان پیوند بخورد و با همتی که مردم ما و جهاد دارد آن روز دیر نیسد و محقق خواهد شد.
وی از ارتباط خوب دانشگاه و جهادکشاورزی اشاره کرد و افزود: از روزی که قرار گاه تولید دانش بنیان را تکمیل کردیم، پیوند خوبی بین دانشکاه و جهاد کشاورزی و حوزه اجرا اتفاق افتاد و کارگروه ها شکل گرفت و به بانک ها تاکید کردیم حمایت جدی از مجموعه دانش بنیان داشته باشند.
استاندار مازندران با تاکید اینکه با تلاش می توانیم به خودکفایی برسیم، عنوان کرد: همه باید تلاش کنیم این زنجیره کامل شود تا ما به یک تولید متناسب با دانش بنیان برسیم که امنیت غذایی خوبی و هم بازار خوب داشته باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان در رتبه ۱۳ قرار داریم، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که از طریق تولید دانش بنیان بتوانیم در کشور خودکفا شویم، که این توان وجود دارد و ارزوی دوری نیست و می توان با کمک همه نخبگان، مجمموعه تولید کنند گان به این ارزو برسیم .
علیرضا مهاجر معاون امور زراعت و وزیر جهاد کشاورزی در ادامه عنوان کرد : ارضی ما زیر ۵ هکتار است و اگر همینطور ادامه پیدا کند و با ۹۰ درصد تولید به ۳ هکتار خواهد رسید.
احیای کشت قراردادی

وی با بیان احیایی کشت قراردادی در کشور، عنوان کرد: یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی کشت قراردادی است که در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال کشور اجرا می‌شود و کشاورزان خرده پا که تامین نهاده نداشتند با کشت قراردادی این نهاده را قرار خواهیم داد.
معاون امور زراعت و وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در دو سه سال گذشته اراضی به دلیل گرانی نهاده ها واستفاده از کود مخصوصا پتاس و فسفر را پیدا نکردند سیاست وزیر جهاد کشاورزی بر این شد که کشت قراردادی را شروع کنیم و امسال برای ۴۰ هزار هکتار در نظر گرفتیم که در استان‌های شمالی کشور انجام دهیم امیدواریم با استقبال کشاورزان در سال آینده این عدد را به حداکثر برسانیم.
وی با تاکید اینکه بتوانیم ظرف دو سه سال آینده کل اراضی شالیزاری را زیر کشت قراردادی ببریم، خاطرنشان کرد: هم درآمد کشاورزان افزایش پیدا می کند و هم نهاده ها به موقع و به اندازه و با کیفیت در زمین استفاده خواهد شد ودر نهایت عملکرد افزایش پیدا می کند و کشور از واردات بی نیاز می شود.