ضیافت نور/ از سرزمین سبز به کربلای ایران
ضیافت نور/ از سرزمین سبز به کربلای ایران

  به گزارش سفیر هراز؛ اینجا با پای دل می آیند، جنسش با جای دیگر فرق میکند، چیزی شبیه پیاده رویی های اربعین، شبیه شب های جمعه هیئت، شبیه سفری که قرار است دوباره زاده شویی. اینجا غروبش با همه جا فرق می کند، خیلی ها نذر می کنند غروب اینجا باشند، عاشقانه های شب […]

 

به گزارش سفیر هراز؛ اینجا با پای دل می آیند، جنسش با جای دیگر فرق میکند، چیزی شبیه پیاده رویی های اربعین، شبیه شب های جمعه هیئت، شبیه سفری که قرار است دوباره زاده شویی.

اینجا غروبش با همه جا فرق می کند، خیلی ها نذر می کنند غروب اینجا باشند، عاشقانه های شب های عملیات برایشان نجوا شود، العفو گفتن های هوا تاریک که می شود، فضا طور دیگریست صدای دعای کمیل، مداحی شب های عملیات همه در گوشت زمزمه می شود.
دلم شلمچه میخواست، شلوغی های شهر داشتند خفه ام می کرد، اینجا نشانه پایداریست، نخل های بی سر رمز یا زهرا سر می دهند.
در سرزمین سرخ، ردپاهای سبز می بینی با بالی که تو را به آسمان ها دعوت می کند، اینجا در تانگ های به گل نشسته، کلاه سوراخ شده، پلاک خونی کلیدهای در بهشت را میابی.

راهیان نور هرساله مناطقی را برای سفر انتخاب می‌کنند که در آن عملیات مهم دوران دفاع مقدس که اغلب آنها با رشادتی وصف ناپذیر از سوی رزمندگان مواجه بودند رخ داده است، مناطقی که در جای جای آن رزمنده ای از تبار یاران امام حسین آسمانی شده است.
در بین زائران راهیان نور زائر اولی ها حس و حال خاصی دارد، منصور یک زائر اولی است که برای اولین بار به زیارت یادمان های دفاع مقدس می آید، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هر چند زیارت یادمان های دفاع مقدس قابل وصف نیست انگار شهدا با لبخند به استقبال آمده بودند و با ما سخن می گویند این را با تمام قلبم حس می کنم.
کمی انطرف تر بعد از سلام و احوالپرسی و زیارت قبولی با دختر نوجوانی که خود را سهیلا ۱۶ سال معرفی می کند شروع گفتگو کردیم، سهیلا گفت: سه روز است که به یادمان های دفاع مقدس آمدیم، اینجا برایم تولد دوباره بوده است.
وی ادامه داد: شلمچه وجود تازه به من بخشید، اروند، طلایه، هویزه، سوسنگرد تک تک این مکان ها دنیای خاصی دارد،آرامشی که در وجود انسان تکثیر می شود، امیدوارم در سال های آینده باز به این مناطق بیایم.
این دانش آموز اصفهانی با تاکید اینکه ما همه امنیت خود را مدیون خون شهدا هستیم، عنوان کرد: حال و هوایی این مناطق بی نظیر و حس و حالش در هیچ جای جهان نیست این مناطق سراسر عشق و آرامش است هر نفسی که اینجا میکشیم در بند بند وجودم ن جریان پیدا میکند.
وی با بیان عشق و علاقه اش به شهدا، عنوان کرد: شهدا با دست خالی از ناموس ، اسلام، قرآن و تمامیت اراضی ایران عزیزمان دفاع کردند و حماسه آفریدند، این خاک با ارزش است که همه عاشق با سختی راه و مسافت طولانی حاضرند تحمل کنند تا الماس با ارزش تری هدیه بگیرند.
اصلاً مهم نیست اگر اجازه داشتم

برخی ها بیش از دو سه بار مهمان شهدا بودند، حتی سن و ساله زیادی نداشتند، برخی بیش از ده بار زیارت شهدا را در کارنامه خود دارد،خانم جوانی آمدن به راهیان نور را به معنای بلوغ در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توصیف کرد و افزود: شهدایی که با اقتصاد مقاومتی و مدیریتی جهادی در جبهه و خط مقدم حضور پیدا کردند، در حاشیه دفاع حق علیه باطل، فعالیت های معنوی که انجام می شد، رشادت ها از جمله مثال های سایه روشن هایی است که می توان آن را در این تپه های خاکی و سنگرها دید.

زهرا ۲۴ ساله اظهار کرد: در راهیان نور تحول‌ عظیمی اتفاق می افتد که ما ان را در هیج جای دیگر نمی بینیم، چیزی در وجودمان تکثیر می شود، حس و حالی که زائر دارد وصف شدنی نیست، تجلی شهدا را حس میکند.
وی راهیان نور را از اتفاقات خوب فرهنگی و دستاورد فرهنگی انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: باید ارزش اش را دانست و تقویت کرد و باید همت کنیم این حس را همه تجربه کنند.
این دانشجوی روانشناسی تصریح کرد: نمی توان گفت کدام مناطق از دیگر مناطق بیشتر است و اصلاً قابل مقایسه نیست و همه جای اینجا از لحاظ عملیات بسیار ارزشمند هستند، ماهمیشه شرمنده خون شهدا هستیم.
وی ادامه داد: این قطعه از خاک با جاذبه ای که دارد هر زائر را با تمام حس و حالش به زیارتش می خواند قطعه ای که وجب به وجب آن متبرک به خون شهداست، با هیچ کلمه و حرفی نمی شود توصیف کرد.
.
مریم سادارت رضایی راهیان نور را پاسخی به بخشی از نیازهای اجتماعی فرهنگی و ایدئولوژی نوجوانان کشور دانست و اظهار کرد: راهیان نور از جایگاه فرهنگی و اجتماعی ارزشمند و استراتژیک ای برخوردار است، مرتبط ارزش هایی مانند جهاد، ایثارگری و شهادت که در دفاع مقدس تجلی یافته اند و بعد معنوی و تقدس آنها چنان پررنگ است که به راحتی نمی‌توان در مورد آنها به تحلیل علمی دست زد.
وی با بیان اینکه نسل جوان امروز با مشکلات فرهنگی، اجتماعی بسیار عمیق و متنوعی درگیر است، خاطرنشان کرد: وجود یک بحران عمیق فرهنگی و معنوی در این نسل مشهود است، افزون بر این نسل جوان فعلی کشور شکاف و تضاد بسیار عمیقی با نسل های پیشین خود دارد.
این کارشناس علوم تربیتی ادامه داد: بخشی از این مشکلات ریشه در ناتوانی جامعه در پاسخگویی به نیازهای طبیعی نوجوان در زمینه‌های فرهنگ هویت و معنویت

 

دارد.
وی تصریح کرد:با استفاده از ذخیره فرهنگی و معنوی کشورمان بر بسیاری از بحران ها و مصائب غلبه کردیم و دگرگونی‌های بزرگی در تاریخ چون مشروطه، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس همه نشان از این دارد که جامعه ایرانی ظرفیت‌های فرهنگی و هویتی بسیار منحصر به فردی دارد و در صورت استفاده از این ظرفیت می تواند شرایط را مطلوب کند.
رضایی با تاکید اینکه از لحاظ فرهنگی، معنوی و اجتماعی دوران دفاع مقدس می تواند به منزله سرمشق و الگوی رفتاری مناسبی برای روبرو شدن با بحران های نسل جوان امروزی باشد، عنوان کرد: برقراری ارتباط با تجارب و ارزش‌های دفاع مقدس نیاز به چارچوب و برنامه ریزی های فرهنگی مناسب دارد که راهیان نور می تواند با توجه به ظرفیت های مناسب به فردی که دارد و توجه به ابعاد فرهنگی معنوی زیارتی و گردشگری خاصی که دارد این ظرفیت‌ها را پررنگ تر کند.
وی افزود: ذخایر فرهنگی و جا مانده از شهدا و رزمندگان، موقعیت ها مکانی راهیان نور بخشی از دستاوردهای فرهنگی سرزمین می تواند به شمار آید.

عسگر مجیدی معاون هماهنگ کننده سپاه کربلای مازندران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: راهیان نور برای دانش آموزان در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله اول ۱۷۰۰ نفر دختر و در مرحله دوم ۱۳۰۰ دانش آموز پسر به این مناطق اعزام شدند.
وی با بیان اینکه ۳۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر به سفر معنوی راهیان نور اعزام خواهند شد، عنوان کرد: استقبال خوبی از سوی دانشجویان می شود که امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.
معاون هماهنگ کننده سپاه کربلای مازندران تصریح کرد :از نیمه دوم اسفند اعزام مسافران در سطح محلات آغاز می شود که بیش از ۱۰ هزار نفر از این استان به راهیان نور خواهند رفت.
وی در ادامه برای کسانی که با خودروهای شخصی قصد سفر به راهیان نور را دارند، خاطرنشان کرد: شرایط اسکان و تغذیه مسافران فراهم است و می توانند قبل از سفربا اطلاع دادن به سپاه شهرستان از امکانات بهره مند شوند.
مجیدی با تاکید اشاعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در بین نوجوانان در راهیان نور خاطرنشان کرد : قبل از اعزام به مناطق جنوبی از مرکز فرهنگی دفاع مقدس و پاک موزه تهران بازدید به عمل می آید که در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت جهت معرفی پیشرفت های اهداف انقلاب اسلامی به عمل خواهد آمد.

عابدین داغمیچی در ادامه به راهیان نور آمل اشاره کرد و گفت: ۴ دستگاه اتوبوس از بسیج دانش آموزی، دو برادر و دو خواهر و در بحث دانشجویی ۱۶ دستگاه اعزام می شوند و در محلات نیز ۷ دستگاه اعزام می شوند که هر اتوبوسی ۴۰ نفر است.
وی با بیان اینکه دشمن شهدا را هدف قرار داده، عنوان کرد: از همه ابزارهای خود استفاده می کند تا جایگاه شهدا را کمرنگ کند
، شهدا برای ما عزت و سربلندی آوردند و ما همیشه مدیون خون شهدا هستیم.

در عملیات حصر آبادان نه نیروی انسانی لازم بود و نه تسهیلات، اما آنچه باعث خلق حماسه شد، جمله ای بود که امام گفت( حصر آبادان باید شکسته شود)، امروز هم باید گوش به فرمان رهبری بود، شکست بسیاری از موانع اقتصادی، شکست بسیاری..

محال است کسی عاشق باشد، اما دلتنگ شلمچه نشود، هنوز یا صداهای عملیات کربلای ۵ در این حوالی زمزمه می شود، هنور روح مقدس شهدا را می توان با بوی خوشی که در کانال کمیل جا مانده حس کرد، هنوز صدای العطش فلکه را می شنویی، نوای حسین باقری و مجید بقایی را، نوای شهدای که لب تشنه مقاومت کردند .
و از طلائیه شب های سرد و روزهای گرمی دارد، رمز محمد رسول الله هنوز زمزمه در ساعت ۲۰ و۳۰ می توان شنید، طلائیه شهید باکری ها دید، همت ها و کریمی ها و اجساد شهدایی که هنوز در خاک طلائیه معجزه می کنند و بیخود نیست اینجا حسینیه ابوافضل زده اند و اروند رود و حکایت نخل های سوخته..
و چمرانی که با دهلاویه گره خورده است، ایجا عطر شهدا همین جا پیچیده است و عشاق واقعی از این عطر معنوی را لذت میبرند از وقتی که بوی عشق می دهد.

و در پایان سلام می کنیم به یاران مادر پهلو شکسته ؛ چرا که جواب سلام واجب است و شهدا ترک واجب نمی کنند و به گفته شهید اهل قلم( شهیدان از دست نمی روند بلکه به دست می آیند) به امید اینکه دستان آنان چراغ راهی برای مان باشد.

 

سمانه قلی پور