به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»؛ به نقل از «بلاغ» در شرایط حساس کنونی که جمهوری اسلامی ایران با هجمههای گسترده دشمنان مواجه است، نقش بسیج و رسانههای انقلابی بیش از پیش برجسته شده است.
از یک سو مسئولان ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه کربلا، دستاوردهای جنگ ۱۲ روزه و حضور پرشور ملت ایران را نمادی از وحدت و ایستادگی ملی دانسته و از سوی دیگر، توجه ویژه به تربیت نسل جوان قرآنی و رسانهای، بهعنوان سرمایههای اصلی انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.
جنگ ۱۲ روزه نماد ایستادگی ملت ایران
مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه کربلا در جمع مدیران کانون بسیج رسانه استان و فعالان رسانه با اشاره به تحولات اخیر منطقه و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تجاوزات دشمن، تأکید کرد: امروز در شرایطی ویژه قرار داریم و باید با تقویت انسجام ملی و وحدت، سرمایههای اجتماعی کشور را حفظ کنیم.
احسان آهنگر افزود: آنچه دشمن تصور میکرد نقطهضعف نظام است، امروز به یکی از مؤلفههای قدرت جمهوری اسلامی تبدیل شده است و در این نبرد، مهمترین رسالت همه اقشار، تلاش برای تقویت همبستگی و حفظ هویت ملی است.
آهنگر با اشاره به جنگ ۱۲ روزه و حضور گسترده و میلیونی مردم در آیینهای مختلف از جمله نماز جمعه ۳۰ خرداد و تشییع شهدای اقتدار، این حضور را نمادی از ایستادگی ملت ایران دانست و گفت: این حضورها نشان داد که ملت ایران اهل تسلیم نیست و همچون آموزههای مکتب عاشورا، تسلیمناپذیری را سرلوحه خود قرار داده است.
وی به حضور معنادار رهبر معظم انقلاب در شب عاشورا و حمایت ویژه ایشان از جریانهای فرهنگی و جهادی از جمله مداحان اهل بیت اشاره کرد و آن را از جلوههای بارز پیوند رهبری با بدنه ملت در این برهه حساس دانست.
مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار سپاه کربلا با بیان اینکه دشمن بهدنبال ایجاد جنگ ترکیبی و دائمی علیه ایران اسلامی است، تصریح کرد: دشمن با تمام توان خود به میدان آمده و با طراحی چهار کانون اصلی «توطئهساز، تهدیدساز، بیثباتساز و ناامنساز» تلاش دارد با عملیاتهای نیابتی، رسانهای و روانی، کشور را دچار التهاب کند.

وی با اشاره به حوادث مرزی در مناطقی چون سردشت و زاهدان، این اقدامات را بخشی از سناریوی دشمن برای ناامنسازی جغرافیای ایران اسلامی دانست و گفت: استفاده از گروهکهای تروریستی در جنوب شرق، پژاک در شمال غرب و داعش در مرزهای غربی از جمله ابزارهای دشمن برای بیثباتسازی کشور است.
آهنگر ادامه داد: اگرچه ممکن است به طور موقت جنگ میدانی متوقف شده باشد، اما جنگ رسانهای و عملیات روانی با شدت ادامه دارد. اکنون نوبت جبهه رسانهای کشور است که با برنامهریزی دقیق و هوشیاری، مقابل این تهاجم بایستد.
وی با تأکید بر ضرورت حضور فعال رسانههای انقلابی و جبهه فرهنگی کشور در این جنگ ترکیبی، گفت: «دست به ماشه بودن» که شورای عالی امنیت ملی بر آن تأکید کرد، در حوزه رسانه نیز مصداق دارد و باید رسانهها آماده اقدام مؤثر و هوشمندانه باشند.
مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه کربلا با اشاره به هفت تکلیف راهبردی مقام معظم رهبری در اربعین شهدای اقتدار، گفت: رسانهها میتوانند سهم بزرگی در تحقق این فرامین داشته باشند و باید نقش خود را در این پیچ تاریخی انقلاب اسلامی بهدرستی ایفا کنند.
لزوم توجه رسانهها به دستاوردهای قرآنی بسیج
معاون تعلیم و تربیت سپاه کربلا نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند رو به رشد مسابقات قرآنی بسیج در سالهای اخیر، گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، تعداد ثبتنامکنندگان در مسابقات قرآنی بسیج از ۲۸۰۰ نفر به حدود ۹۹ هزار نفر رسیده است که نشاندهنده علاقه و استقبال گسترده اقشار مختلف به ویژه نسل جوان نسبت به فرهنگ قرآن است.
حجتالاسلام جاسم آقایی افزود: در سال ۱۴۰۱، از مجموع ۳۶ هزار ثبتنامکننده، ۴ هزار نفر به مرحله مسابقه راه یافتند که این رقم نسبت به ۲۸۰۰ نفری که در سال قبل صرفا ثبتنام کرده بودند، رشد قابل توجهی بود. سال ۱۴۰۲ نیز این تعداد به ۹۶ هزار ثبتنام و ۱۸ هزار نفر شرکتکننده در مسابقات رسید. امسال نیز تعداد شرکتکنندگان واقعی به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.
آقایی با تأکید بر اهمیت رسانهای کردن این دستاوردها، گفت: مسابقات قرآنی بسیج صرفاً جهت برگزاری رقابت نیست بلکه جنبه آموزشی و تربیتی آن اولویت دارد. ما در ۳۶ رشته مختلف مسابقه برگزار میکنیم که برخی از آنها منحصر به فرد هستند؛ مثلاً رشته صحیح خوانی نماز، که در آن نه صرفاً قرائت بلکه آموزش درست نماز مورد توجه است.

وی به یکی از بخشهای برجسته مسابقات اشاره کرد و گفت: در بخش حفظ پنج سوره پایانی قرآن ویژه کودکان زیر هفت سال، حدود ۱۱ هزار کودک در قالب گروههای سه و چهار نفره شرکت کردهاند که این امر موجب آشنایی آنان با مفاهیم و مبانی قرآنی از سنین پایین شده است.
معاون تعلیم و تربیت سپاه کربلا به موفقیتهای مسابقات کشوری اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ تنها یک نفر از بسیجیان مقام برتر کشوری را کسب کردیم، اما در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۶ نفر رسید و در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بسیجیان موفق شدند رتبههای اول تا سوم کشوری را به دست آورند که اسناد و لوحهای تقدیر و اسامی این عزیزان در رسانهها منتشر شده است.
آقایی با اشاره به افتخارآفرینی گروههای قرآنی بسیج مازندران افزود: دو گروه برتر قرآنی بسیج در سالهای اخیر موفق به کسب مقام اول و دوم کشوری شدند که گروه خواهران سه و چهار نفره ما رتبه اول را به خود اختصاص دادند.
وی از رسانهها خواست به این موفقیتها و ظرفیتهای تربیتی مسابقات قرآنی توجه ویژهای داشته باشند و گفت: در حوزه تربیت قرآنی فعالیت گستردهای داریم و آمادهایم با همکاری رسانهها این اقدامات ارزشمند را به اطلاع مردم برسانیم تا شاهد رشد و گسترش بیش از پیش فرهنگ قرآنی در کشور باشیم.
جهاد رسانهای، سنگر اصلی مقابله با تحریف
مسئول سازمان بسیج رسانه مازندران نیز در این نشست با تأکید بر جایگاه راهبردی رسانه در جنگ نرم و نبرد روایتها، گفت: تربیت خبرنگار انقلابی و مسئولیتپذیر، از اصلیترین مأموریتهای بسیج رسانه است و این مأموریت را در همه میدانهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دنبال میکنیم.

عبدالمهدی حقشناس با اشاره به ضرورت حضور فعال رسانهها در مقابل جریان تحریف و روایتسازی دشمن افزود: امروز رسانه به خط مقدم جنگ ترکیبی تبدیل شده و خبرنگاری که تربیت انقلابی نداشته باشد، ناخواسته به ابزار جنگ روانی دشمن تبدیل خواهد شد.
وی بیان کرد: در بسیج رسانه تلاش داریم تا با آموزش هدفمند، ارتقای مهارتهای حرفهای و تقویت مبانی اعتقادی، نسل جدیدی از خبرنگاران متعهد و جریانساز تربیت کنیم.
حقشناس با اشاره به فعالیتهای آموزشی این سازمان در سطح استان اظهار کرد: در سالهای اخیر، دورههای آموزشی متعددی برای خبرنگاران برگزار شده که با استقبال خوبی مواجه شده است و این آموزشها با تأکید بر اصول اخلاق حرفهای، تقویت روحیه جهاد تبیین و بصیرت رسانهای طراحی شدهاند.
وی در پایان گفت: بسیج رسانه مازندران مصمم است در گام دوم انقلاب، با تکیه بر جوانان متعهد و رسانهگران انقلابی، جبهه رسانهای انقلاب اسلامی را تقویت کرده و در برابر هجمههای دشمن ایستادگی کند.
گزارش – یاسر معافی