بی توجهی حریف چغر کشتی لوچو/ساخت خانه کشتی آمل احیایی برای لوچو
بی توجهی حریف چغر کشتی لوچو/ساخت خانه کشتی آمل احیایی برای لوچو
کشتی لوچو در مازندران قدمت چند صدساله دارد و ورزش پایه برای کشتی است، یکی از محرک‌های پشرفت کشتی فرنگی و آزاد به شمار می‌رود، امامعلی حبیبی و عبدالله موحد از نام آوران عرصه ورزش، دنیای کشتی را با لوچو شروع کردند.

به گزارش سفیرهراز؛هر وقت اسم کشتی بیاید، مازندران پرچمش بالاست، گوش شکسته هایی که مدال های زیاد جهانی را از آن خود کرده اند و چندین بار طلایی المپیک را برای کشورمان هدیه آوردند، لیست بلندبالایی از پهلوانان این خطه اسطوره ساز در کشتی وجود دارد که آن را متمایز از شهر و دیاری کرده است و این بر می گردد به ریشه این استان، به روزگارانی که نه تشک بود و نه امکانات خاصی، این استان در کنار شالیزارهای در زمین های خاکی بذرش کاشته شده و با مرام پهلوانی رشد کرده است و امروز تبدیل به مدال های رنگارنگ المپیک شده است و بسیاری از موفقیت‌های کشتی مازندران چه در آزاد و چه فرنگی مدیون کشتی لوچوست.
کشتی لوچو در مازندران قدمت چند صدساله دارد و ورزش پایه برای کشتی است، یکی از محرک‌های پشرفت کشتی فرنگی و آزاد به شمار می‌رود، امامعلی حبیبی و عبدالله موحد از نام آوران عرصه ورزش، دنیای کشتی را با لوچو شروع کردند، نوابغ زیادی چون حسن یزدانی، کامران قاسم پور، مسعود اسماعیل پور، رضا یزدانی از خاک خورده های زمین های کشتی لوچواند.
در مسابقات بزرگ و رسمی که جوایز و هدایا گوسفند و گاو است این احشام به جای خلعت به چوب داخل زمین مسابقه بسته و توسط برنده مسابقه تصاحب می شود، کشتی گیر باید یک یا چند نقطه از بدن حریف را به خاک برساند زمانی که در خطر می‌افتد میتواند با زدن کف دست به هم از ادامه مسابقه انصراف دهد اما حق خارج شدن از زمین را ندارد.
این ورزش دارای سه میدان، میدان اول ۱۲ متر، میدان دوم ۶ متر و میدان سوم ۴ متر طول دارد، دست کاپ، غازبال، برات، پس کاپ، تاش کاپ از فنون کشتی لوچو است.
سید غلامرضا رضویی، رئیس اداره ورزش و جوانان امل در گفتگو با سفیرهراز گفت: کشتی لوچو قدمت ۲۰۰ سال در امل دارد و هر ساله در روستای شهنه کلا با استقبال خیلی خوبی برگزار می شود.
وی با بیان استقبال زیاد مردمی از کشتی لوچو، عنوان کرد:علاقه مندان زیادی در استان و شهرستان دارد و استان‌های همجوار چون، گیلان، سمنان در این تورنمنت ها شرکت می کردند و با تماشاگران زیادی این مسابقات برگزار می شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان امل از جوایز کشتی لوچو اشاره کرد و افزود: جوایز مسابقات هر ساله با کمک مردمی و مسئولین ازتعداد زیادی گاو و گوسفند اعلام میشود، امسال نیز بعد از دو سال این مسابقات با استقبال خوبی برگزار شد.
وی تصریح کرد: با پیگیری‌های که با رئیس هیئت روستایی عشایری استان داشتیم و همچنین مسئولین شهرستانی، امام جمعه و نماینده مجلس قرار است مساعدت های لازم برای ساخت خانه ای کشتی لوچو در شهنه کلاه برای اولین بار در استان انجام شود که هم ثبت فدراسیون ملی شود و هم هر ساله در ۲۶ تیرماه مسابقات کشتی لوچو برگزار شود.


انتهای پیام/