به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»، به نقل از «بلاغ» ثبتنام انبوه در قرعهکشیهای خودرو که برخی آن را «ورزش ملی» جدید ایرانیان میخوانند از کانالیزه شدن تقاضا به سمت فرصتهای سوداگرانه در فقدان بسترهای سرمایهگذاری مولد حکایت دارد. با حذف نیاز به بلوک سرمایه اولیه یا حتی دارا بودن گواهینامه، این مکانیسم به سرعت به بازاری برای توزیع رانت تبدیل شده است.
اعداد شگفتانگیز، شانس ناچیز
– حجم تقاضا: ۱۰.۴۵ میلیون متقاضی برای ۳۱,۶۰۰ دستگاه خودرو
– شانس متوسط برنده شدن: کمتر از ۰.۳٪ (برای خودروهای پرفروش تا ۰.۲٪)
– زمان انتظار نظری: در صورت تداوم شرایط کنونی، بیش از ۸ سال برای آخرین فرد صف
سود محرک، نه نیاز مصرفی
هدف عمده متقاضیان نه تأمین وسیله نقلیه، بلکه دستیابی به سود آنی در بازار ثانویه است. سود بین ۳۰۰ تا ۸۶۰ میلیون تومان در اقتصادی با تورم ساختاری تبدیل به انگیزه اصلی مشارکت شده است. این رفتار، واکنش منطقی افراد به نبود ابزارهای سرمایهگذاری مطمئن و بازدهدار است.
وقتی تقاضا ۳۰۰ برابر عرضه است، این پدیده دیگر یک بازار متعارف نیست؛ بلکه نشانگر ناکامی نظام اقتصادی در ایجاد گزینههای جذاب برای پسانداز مردم و هدایت نقدینگی به بخش مولد است. قرعهکشی خودرو امروز بیش از هرچیز، نقش «شیر اطمینان» اجتماعی را بازی میکند راهی برای مهار نسبی نارضایتیهای ناشی از بیپناهی مالی در اقتصاد بیثبات.
انتهای خبر/














































