نقدینگی و کاهش سفارشات؛ دو مانع جدی قطعه‌سازان
نقدینگی و کاهش سفارشات؛ دو مانع جدی قطعه‌سازان
رئیس انجمن قطعه‌سازان مازندران با بیان اینکه کمبود نقدینگی و کاهش سفارشات تولید، بزرگ‌ترین چالش‌های فعلی قطعه‌سازان مازندران است، از مشکلات موجود در همکاری با شرکت سایپا و تأخیر در پرداخت مطالبات انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»، به نقل از «بلاغ»، محمدعلی ذکریایی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی  در مرکز نمایشگاهی نیاوران محل برگزاری این رویداد، گفت: نمایشگاهی که تحت عنوان  خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران امروز به ایستگاه آخر خود می‌رسد در واقع برای نشان‌دادن توانمندی‌های قطعه‌سازی و صنعت خودرو مازندران، شاخص است که در کنار کشاورزی و گردشگری بتواند به‌عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه استان، عمل کند.

وی افزود: ما صنعت را مخور توسعه اقتصادی می‌دانیم و خوشبختانه مازندران در عرصه صنعت به‌ویژه صنعت قطعه‌سازی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵ درصد نیازهای صنعت خودروسازی در استان مازندران، تولید و تامین می‌شود و از این حیث، جزو چهار استان برتر کشور هستیم.

رئیس انجمن قطعه‌سازان مازندران ادامه داد: خوشبختانه اکنون جایگاه مطلوبی در صنعت قطعه‌سازی کشور داریم و امیدورایم بتوانیم با پرورش صنایع استان برای نیروهای کار استان که از دانشگاه‌های مازندران فارغ‌النخصیل می‌شوند، فضا و فرصت مناسبی را برای کسب‌وکار ایجاد کنیم و با اشتغال‌زایی از خروج نیروهای نخبه استان به سایر نقاط کشور جلوگیری کنیم.

ذکریایی بیان کرد: این مهم تنها با احداث کارخانه‌ها و صنایع متعدد تولیدی و به ویژه صنعت خودرو محقق می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت مطالبات قطعه‌سازان مازندران، عنوان کرد: ما در ایران‌خودرو، خوشبختانه وضعیت کثبتی داریم و خوب عمل کردند، بدین جهت که مالکیت بخش خصوصی دارد اما در سایپا، قدری دچار چالش هستیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم بزودی با تغییر ساختار مدیریتی در شرکت سایپا و واگذاری به بخش خصوصی، این مشکل عمده، مرتفع شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان مازندران تصریح کرد: هم اکنون در راستای حل چالش قطعه‌سازان،  بالغ بر ۲۰ همت از بانک مرکزی مصوب شده است تا به نقدینگی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، کمک کند، اما متاسفانه تا به امروز شرکت سایپا، موفق به این اعتبار نشده است.

ذکریایی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش عدیده قطعه‌سازان مازندران چیست؛ اعلام کرد: از یک‌سو، نقدینگی بزرگ‌ترین چالش قطعه‌سازان است که از سمت شرکت سایپا به آنان تحمیل می‌شود و از سوی دیگر، با چالش کاهش سفارشات تولید است که فشار مضاعفی را به قطعه‌سازان وارد ساخته است.

به گزارش بلاغ؛ نمایشگاه تخصصی خودرو، قطعات، لوازم یدکی و صنایع وابسته مازندران که از سوم دی‌ماه گشایش یافته بود، شامگاه امروز  ۶ دی‌ماه، پس از چهار روز فعالیت، به کار خود پایان داد.

در این دوره از نمایشگاه، حدود ۴۰ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف صنعت خودرو، قطعه‌سازی و صنایع وابسته حضور داشتند و آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و محصولات خود را به نمایش گذاشتند.