مازندران نیازمند احیای فرهنگ معماری ایرانی
مازندران نیازمند احیای فرهنگ معماری ایرانی
ذائقه مردم در حوزه سبک معماری تغییر کرده است و قوانین و ضوابط هیچ وقت نمی‌توانند جلوی این سبک از معماری ها را بگیرند. اگر بتوانیم راهکاری پیدا کنیم و سبک معماری ایرانی را به شیوه ای مدرن بین مردم رواج دهیم شاهد مرگ فرهنگ معماری ایرانی نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرهراز، به همت مجموعه معماری اِلون و با همکاری خانه مطبوعات شهرستان آمل نشست هم اندیشی پاک سبک با هدف تبیین و اعتلای تاریخ آمل و همچنین بررسی و تحلیل سبک ساخت و سازهای منطبق با موقعیت زیست بوم جغرافیایی و تاریخی این شهرستان با حضور مهدی بهمنی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل و سعید سلیمانی از کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی این اداره و فرزین محمودی پاتی عضو شورای اسلامی شهرآمل و جمعی از اصحاب رسانه درتالار بزرگ اهورا برگزارشد.

بهرام شعبانی، مدیر مجموعه معماری الون از ناهمگونی نماهای ساختمانی وشهرسازی‌های امروزی مازندران با سبک اصیل ایرانی شمال کشور خبرداد وگفت: در نقشه ۲ هزار سال پیش ایران در هیستومپ، نام آمل و ری وجود دارد که خود نشان‌دهنده قدمت تاریخی و ارزش باستانی و فرهنگی این شهر می‌باشد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ تصویر و توضیحات کاملی در خصوص آثار باستانی،فرهنگ و سبک زندگی و معماری قدیم مردم استان و بالاخص شهرستان آمل وجود ندارد و باتوجه به تاریخ شگفت انگیز ما، متاسفانه فردی آثار باستانی این شهر و سبک معماری ایرانی آن را دریک‌جا به شهروندان و مهندسین انبوه ساز معرفی نکرد.

شعبانی نبود رسانه اختصاصی درحوزه معماری ساختمانی در منطقه و آینده پژوهی در معماری و ساختمان را از دیگر نقطه ضعف‌های این استان خواند و افزود: مجموع عوامل تغییرات سبک اصیل ایرانی شمال کشور به سبکی نامانوس سبب شد تا چهره بصری شهرآمل به مرور زمان و نامحسوس بخود رنگ بیگانه بخود بگیرد.

مدیر مجموعه الون از پذیرفتن مقاله و طرح در زمینه معماری ایرانی خبرداد و اظهار داشت:هدف مجموعه الون ارائه تاریخ آمل به کل دنیا است. هر متخصص و استادی که در حوزه میراث فرهنگی و آثار باستانی و تاریخی دانشی دارد، با افتخار برای توسعه فرهنگ معماری ایرانی شهر آمل پذیرای آنها هستیم و از آنها استقبال می‌کنیم.

مهدی بهمنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل به قدمت و سابقه بالای این شهرستان اشاره کرد و افزود : سابقه حضور انسان در آمل به ۳۲ هزار سال قبل و سابقه تمدن شهر نشینی نیز به حدود هفت هزار سال قبل باز می‌گردد. همچنین حدود ۲ هزار سال است که نام آمل به همین سبک و سیاق قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آمل ۹۱ هکتار بافت مصوب فرسوده داریم گفت: صراحتا در تمامی مجوزها و پروانه ساخت‌هایی که شهرداری از میراث فرهنگی استعلام می‌گیرد ذکر شده که استفاده از نماهای کاپوزیت،شیشه‌ای و سنگی ممنوع است در صورتی که سازندگان و معماران بدون توجه به این موضوع ذائقه مشتری را درنظر گرفته و بناها را می‌سازند.

بهمنی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم احیای سبک معماری ایرانی منظورمان ساخت خانه‌ای با شکل و شمایل خانه ۲۰۰ سال پیش نیست بلکه منظور تلفیق اندیشه ها، اِلِمان ها و نمادهای ایرانی با معماری مدرن است که با نگاه به طرح‌های به کار برده بتوانیم به تاریخچه معماری اصیل ایرانی پی ببریم.

وی به دست یافته های کاوش در کافرکلی هراز اشاره کرد و اظهار داشت: ما در ۲ سال اخیر ۳ فصل بحث پژوهش و کاوش را در حوزه تاریخی داشته‌ایم .همچنین در کاوش اخیر غارهای کافرکلی که باستان شناسان درفصل سوم آن مشغول به کار هستند یافته های خوبی از تاریخ آمل بدست آمده و این یک گام بزرگ مثبتی برای شناساندن تاریخ فرهنگ و تمدن شهرستان آمل است زیرا در بحث هنر،معماری و همچنین دیرینه شناسی حرفهای بسیاری دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل از وجود بیش از ۳۰۰  اثر ثبتی و حفاظتی در این شهرستان خبر داد و افزود: برای حفظ و نگهداری همه این آثار ارزشمند بودجه کلان می خواهد. در سال گذشته کمیته فرهنگی شهرستان تقریبا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت حفظ و نگهداری آثار تاریخی بودجه تصویب کرد که متاسفانه از آن مبلغ صرفا ۸۰۰ میلیون تومان تحقق و تخصیص پیداکرد.

وی کمبود بودجه را یکی از بزرگترین معضلات برای حفظ و نگهداری آثار باستانی و بناهای تاریخی خواند وگفت: آنچه وزارتخانه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای نگهداری هر یک از آثارتاریخی در کل کشور از دولت دریافت می‌کند بسیارناچیز است که ارزش آن تنها به ۳۵ هزارتومان در روز می رسد که حتی کفاف پرداخت حقوق نگهبان آن را نمی‌دهد.

سعید سلیمانی کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره میراث فرهنگی شهرستان آمل در این نشست اظهار کرد: حدود ۷۰ سال پیش با وجود اینکه شورای عالی شهرسازی و قوانین شهری وجود نداشت سبک معماری ایرانی به وضوح دیده می‌شد.

 

وی با اشاره به اینکه اوج افول تاریخ معماری ما از حدود ۷۰ سال پیش تاکنون می‌باشد افزود: از اوایل صده گذشته که مقارن با انقلاب مدرنیزه شدن سبک زندگی مردم و بهبود کیفیت بهداشت و آموزش در کشورمان بود باعث شد مردم همزمان با مدرنیزه شدن خیلی از ارزش های گذشته خود را کنار بگذارند و در زمینه معماری شروع به کپی برداری از نماهای رومی(نما سنگ ها) و کامپوزیت کنند.

سلیمانی ادامه داد: تا زمانی که مردم صیانت و حراست از فرهنگ ایرانی را جزئی از زندگی روزمره خود می‌دانستند، فرهنگ و تاریخمان به این شدت مورد آسیب قرار نمی‌گرفت.

سلیمانی تصریح کرد: ذائقه مردم در حوزه سبک معماری تغییر کرده است  و قوانین و ضوابط هیچ وقت نمی‌توانند جلوی این سبک از معماری ها را بگیرند.اگر بتوانیم راهکاری پیدا کنیم و سبک معماری ایرانی را به شیوه ای مدرن بین مردم رواج دهیم شاهد مرگ فرهنگ معماری ایرانی نخواهیم بود.

کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره میراث فرهنگی شهرستان آمل تمدن را مجموعه ای از دستاوردهای مادی ومعنوی یک قوم در طول تاریخ خواند و افزود: دستاورد مادی تمدن ایرانی در شهرستان آمل آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی است که بعضا بدون اطلاع از پیشینه تاریخی، به آن می‌بالیم و زمانی که افراد غیر بومی به سراغ این آثار می‌آیند به دلیل عدم آگاهی کامل ما از علت ارزشمند بودن آن نمی‌توانیم از تاریخمان دفاع و آن را معرفی کنیم.

سلیمانی در پایان به برخی از ارزشمندی های شهرستان آمل اشاره کرد و گفت: اگر می‌گوییم آمل تنها شهری است که ۲ هزار سال است که اسمش تغییر نکرده است باید بدانیم که آمل از دو بخش (آ) منفی کننده و (مُل) در زبان پهلوی به معنای مرگ تشکیل شده که در کل به معنای شهر بدون مرگ یا شهری جاوید می‌باشد. همچنین باید بدانیم که سیستم اگو فاضلاب زیرزمینی شهر آمل که در عمق ۲۰ متری قرار دارد به دوره ساسانیان برمیگردد و به همین خاطر است که در طول تاریخ یک سیل طبیعی در شهر آمل نداشته‌ایم.

 

انتهای پیام/