به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»، به نقل از بلاغ؛ عبدالوحید فیاضی در گفتگو با این پایگاه خبری اظهار کرد: موضوع کنکور و تغییرات اخیر قانون آن، موجب نارضایتی بخشی از مردم شده است.
وی با اشاره به اینکه اصل قانون کنکور این بود که تاثیر مثبت داشته باشد، اما تغییرات اخیر باعث شد مردم احساس کنند قانون به نفع آنها عمل نمیکند، تصریح کرد: در جلسه اخیر کمیسیون آموزش مجلس تصمیم گرفته شد که قانون کنکور به وضعیت تاثیر مثبت بازگردد تا رضایت عمومی جامعه جلب شود و اثر مثبتی بر داوطلبان داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از ارسال نامهای به رئیسجمهور برای بازگرداندن تأثیر مثبت معدل در کنکور سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: نظر مجلس در این باره با شورای عالی انقلاب فرهنگی متفاوت است و خواستار ورود مستقیم رئیسجمهور به موضوع شدهایم.
فیاضی با اشاره به اختلاف نظر میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نحوه اعمال معدل در کنکور سال ۱۴۰۵ گفت: نظر ما در مجلس با شورایعالی انقلاب فرهنگی متفاوت است؛ به همین دلیل طی نامهای از رئیسجمهور خواستیم شخصا در این زمینه وارد عمل شود.
وی افزود: در حال حاضر وضعیت این موضوع بلاتکلیف است؛ اما جمعی از نمایندگان با ارسال نامهای از رئیسجمهور خواستهاند در شورای عالی انقلاب فرهنگی از تاثیر مثبت معدل در کنکور دفاع کند و هنوز نتیجه نهایی این درخواست مشخص نشده است.
.jpg)
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که معدل در کنکور ۱۴۰۵ بهصورت قطعی تأثیر خواهد داشت، اما نظر ما این است که این تأثیر باید مثبت باشد تا به نفع دانشآموزان عمل کند، نه اینکه فرصتهای آموزشی را محدود کند.
فیاضی با انتقاد از روند تصمیمگیری درباره سیاستهای آموزشی گفت: زمانی اختیار این موضوع در دست مجلس بود، اما بعد از ما گرفته شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شد و به همین دلیل از رئیسجمهور، بهعنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستیم به این مسئله ورود کند و اجازه دهد عدالت آموزشی رعایت شود.
وی با اشاره به فعالیتهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در کمیسیون ما طرح تقویت نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار دارد و اخیراً موضوع هوش مصنوعی نیز مطرح شده است که بخشی از آن به صحن مجلس ارائه شده است و این مسائل نشان میدهد که کمیسیون آموزش پیگیر توسعه علمی، آموزشی و فناوری در کشور است.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی امروز و فردا در نشست خود به بررسی زیرساختهای آموزش مجازی در آموزش و پرورش با محوریت سامانه «شاد» و همچنین عملکرد دستگاهها در اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان میپردازد.
.jpg)
فیاضی ادامه داد: کمیته بهرهوری و نظارت بر اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان به آسیبشناسی عملکرد دستگاهها در تحقق بند (ت) مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان با رویکرد بررسی نقش صنایع و دانشگاهها» میپردازد.
وی در بخش دیگری در ادامه به ظرفیتهای اقتصادی استان مازندران اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد مازندران اخیراً اعلام شده و زمینه سرمایهگذاری خارجی و جذب علاقهمندان به سرمایهگذاری در استان را فراهم میکند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این فضا میتواند به توسعه اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی کمک کند و برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی جذاب باشد.
وی در پایان تصریح کرد: همکاری میان مجلس، دولت و سرمایهگذاران میتواند مسیر توسعه استان را هموار کند و با برنامهریزی درست، مازندران به الگویی برای سرمایهگذاری و رشد اقتصادی در کشور تبدیل شود.
به گزارش بلاغ، در هفته گذشته ۱۹۵ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیس جمهور خواستار مثبت شدن تأثیر معدل در پایه یازدهم برای کنکور ۱۴۰۵ به بعد شدند.
تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعمال تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری، موجی از اعتراض و نگرانی را در میان دانشآموزان، خانوادهها و حتی کارشناسان آموزشی بهراه انداخته است.
بر اساس این مصوبه، از سال ۱۴۰۵ به بعد، نمرات نهایی پایههای یازدهم و دوازدهم بهصورت قطعی و غیرقابل چشمپوشی حتی بصورت منفی، در رتبه کنکور داوطلبان لحاظ خواهد شد. اما بسیاری معتقدند این تصمیم نه تنها به عدالت آموزشی منجر نمیشود، بلکه نابرابری موجود در نظام آموزشی ایران را تعمیق میکند.
گفتگو: یاسر معافی
انتهای خبر/











































