ریشه و روش فتنه‌انگیزی از نگاه نهج‌البلاغه
ریشه و روش فتنه‌انگیزی از نگاه نهج‌البلاغه
حضرت علی (ع) در خطبه ۵۰ نهج‌البلاغه هشدار می‌دهند فتنه‌گران با پوشاندن باطل در لفاف حق و آمیختن این دو، افکار عمومی را گمراه می‌سازند. آنان از بیان صریح باطل یا حق ناب پرهیز می‌کنند و با ابزار رسانه‌ای چون روایت‌سازی و عادی‌سازی، فضای تشویش ایجاد می‌نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»؛ به نقل از «بلاغ» نهج البلاغه در خطبۀ پنجاهم بیان نغزی دربارۀ ریشه و روش فتنه انگیزی فرهنگی و اجتماعی دارد که می­ تواند خطی و مشی و برنامه فتنه ­انگیزان را آشکار سازد و بعد حقیقت گرایان را برای مواجه با آنان توانمند سازد و سازوکار مناسبی ارزانی دارد که البته این نیاز به تحقیقی فراخور دارد.

از نگاه حضرت امیر علیه السلام آشوب­ها و فتنه­ های اجتماعی از دل بیمارهای معنوی فردی و اجتماعی برمی­ خیزند و به روش خاصی در جامعه طرح و شکل و گسترش می­ یابند. ریشه­ های این فتنه­ ها بر دو قسمند:  یکی، هواها و خواسته­ های پست نفسانی که پوشش و مبنای دینی نداشته، با کتاب و سنت توافق ندارند. مانند فساد اجتماعی. دیگری، بدعت­ های دینی و احکام خود ساختۀ شرعی که پوستۀ دینی دارند، اما پایه و مبنای دینی ندارند. این بدعت­ ها نیز با کتاب و سنت سازگار نیستند. مانند معنویت­ های نو پدید.
این فتنه­ های برخواسته از نفسانیت و بدعت از سوی طمّاعان دنیا طلب اجتماعی یا از سوی منافقان عالم نمای فرهنگی طرح و جعل می­ شوند و فتنه­ ها را در سطح جامعه به صورت فریبنده ­ای گسترش می ­دهند و به ذهن و فکر جامعۀ ناآگاه می­­ خورانند و آنان را به دنبال خود می­ کشانند.

اما روش فتنه ­انگیزان فریبکار از نگاه علوی چیست؟

روش آنان در فتنه ­انگیزی طرح و بیان اخبار و قضایای باطل و نادرست به صورت بی­ پرده و عریان نیست. زیرا اگر باطل با شکل و شمایل اصلیش، بی پوشش حق و حقیقت طرح و پخش شود، هیچ حق طلب و حق پرستی آن را نمی­ پذیرد. زیرا با عقل سلیمش آن را بی­پایه می­ یابد و وقتی حقیقت جویان جامعه به روشنی آن را نادرست یافتند، با جامعه گفتگو می­ کنند و جامعه را از پذیرش آن باز می­ دارند. در نتیجه هدف آن فربیکاران که انحراف گمراه کنندۀ افکار عمومی جامعه است، تأمین نمی­ شود.

آنان افزون بر پرهیز از بیان اباطیل، با بسترسازی­ ها و فضاسازی­ های تشویش­ زا اجازه نمی ­دهند اخبار صادق و قضایای حق به صورت ناب و خالص طرح گشته، شفاف سازی حقیقت­ ها صورت گیرد. زیرا حق ناب و صدق خالص چنان منطقش بر واقعیت استوار است که هیچ کس حتی خود فتنه ­انگیزان یارای انکارش را ندارند و جامعه نیز آن را بدون لجاجت و مخالفت می­ پذیرد. در واقع طیف حقیقت جویان به ویژه نخبگان حق­ گرا در این عصر برای هدایت درست ذهن مخاطبان شفاف سازی و حقیقت گویی را به شیوه­ های مختلف به انجام می­ رسانند که به نظر می­رسد این گونه بیان ناب از حقیقت بهترین شیوۀ ابزاری جهاد تبیین در عصر کنونی است.

بنابراین اگر فتنه­ گران نه باطل را عربان به زبان جاری می­ کنند و نه حق را ناب بیان می­کنند، پس به چه روشی به فریب افکار عمومی دست می­ زنند و آن را در رسانه­ ها به گونه ­های مختلف مانند بزرگ نمایی، چارچوب سازی، گزینش و اولویت دهی، روایت سازی و داستان پردازی و عادی سازی به کار می ­برند و آن روش به فرمودۀ امام علی علیه السلام آمیختن حق و باطل است؛ یعنی باطن را با پوشش حق عرضه می­ کنند؛ به نحوی که به راحتی نتوان آن دو را از هم متمایز سازند و به جوهرۀ بی­پایۀ آن فتنه پی ببرند. مانند شبه ­های اجتماعی و فرهنگی در جامعه طرح و ذهن مردم را دچار تشویش و بلکه تحت مدیریت خودش قرار می­ دهد. آموزش روش­ های تلفیق و تفکیک حق و باطل در تمامی عرصه ­ها از آن جمله در رسانه ­ها در عصر امروز برای میدان جهاد تبیین بسیار اهمیت دارد.

در پایان خطبه، حضرت امیر علیه السلام اشاره می­ کنند که  در هر صورت این فتنه­ گران مخاطبان خاص به خود دارند؛ یعنی گروهی از جامعه که هوا پرستی و نفس پرستی بر آن غلبه داشته و شیطان بر آن استیلا دارد. آنان بی­ درنگ اخباری که ساخته و پرداختۀ آن فتنه­ گران هستند، می­ پذیرند و خود نیز عامل توزیع و ترویج آن قضایای بی ­پایه می­ شوند.

در مقابل حقیقت­ جویانی که خدای سبحان به آنان عنایت داشته و از نور یقین و بصیرت بهره­ مند هستند، به روشنی باطل نهفته در حق را می ­شناسند و حق را از آن جدا می ­سازند. در نتیجه از فریب و گمراهی می­ رهند که البته تربیت و پرورش یقین و بصیرت در جامعه و آموزش تفکیک حق از باطل یکی از مهمترین فعالیت­های عرصۀ رسانه ­های حقیقت گرا است.

یادداشت: حجت‌الاسلام علی آملی استاد و پژوهشگر حوزه مدیریت و سیاست