به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیر هراز»،به نقل از کیهان/ شما جوانید، دلهای شما پاک است، ناآلوده است. به عمق این حرف هم شما حالا نمیرسید، که این ناآلودگی معناش چیست، گرفتاری دلهای آلوده کجاست؛ این را شما که جوانید، حالا حالاها به آن نمیرسید؛ به حدود سنی ما که رسیدید، آن وقت گرفتاری را میفهمید، میبینید که چقدر این زلالی دل در دوره جوانی قیمت و ارزش دارد، که دیگر قابل برگشت هم نیست.
امروز این سرمایه در اختیار شماست. من حرفم این است: این دل پاک و زلال را هرچه میتوانید، با منبع عظمت، با منبع حقیقت، با منبع زیبائی- یعنی ذات مقدس بارىتعالى - پیوند دهید و نزدیک کنید. اگر موفق شدید، تا آخر عمر زندگی سعادتمندانه خواهید داشت؛ اگر حالا موفق نشوید، بیست سال دیگر سختتر است؛ اگر بیست سال بعد هم- که شماها چهل سال، چهلوپنج سال سنتان است - موفق نشوید، بیست سال بعدش بسیار بسیار مشکلتر است؛ یعنی در سنینِ کمتر از سنِ حالاى من خیلی سخت خواهد شد. نه اینکه محال باشد، اما مشکل است. حالا دل را به خدا پیوند بزنید.
راهش هم در شرع مقدس باز است؛ یک کار رمزآلود پیچیدهای نیست. شما قله کوه را از پایین نگاه میکنید، میبینید کسانی آنجا هستند؛ اینجور نیست که تصور کنید اینها بال زدند رفتند آنجا؛ نه، اینها از همین مسیری که جلوى پایتان است، جلو رفتند و به آنجا رسیدند. دچار توهم نشویم، خیال نکنیم که با یک نوع حرکت غیرعادی و غیرمعمولی میتوان به آن قلهها رسید؛ نه، آنهایی که در آن قلهها مشاهده میکنید، از همین راهها عبور کردند. این راهها چیست؟
راههای رسیدن به قله معنویت
در درجه اول، ترک گناه. گفتنش آسان است، عملش سخت است؛ اما ناگزیر است. دروغ نگفتن، خیانت نکردن، از لغزشهای گوناگون جنسی و شهوانی پرهیز کردن، از گناهان پرهیز کردن؛ قدمِ مهمترش این است. بعد از ترک گناه، انجام واجبات و از همه واجبات مهمتر، نماز است. و اعلم أن کلّ شیء من عملک تبع لصلاتک (نهجالبلاغه، نامه ۲۷)؛ همه کار انسان تابع نماز است. نماز را به وقت بخوانید، با توجه و با حضور قلب بخوانید. حضور قلب یعنی بدانید که دارید با یکی حرف میزنید؛ بدانید یک مخاطبی دارید که دارید با او حرف میزنید. این حالت را اگر در خودتان تمرین کردید، اگر توانستید این تمرکز را ایجاد کنید، تا آخر عمر این برای شما میماند.
اگر حالا نتواستید- همانطور که گفتم - بیست سال بعد سخت است، بیست سال بعدش سختتر است؛ بعد از آن، کسی اگر از قبل (تمرین) نکرده باشد، خیلیخیلی سخت است. از حالا عادت کنید این تمرکز را در حال نماز در خودتان ایجاد کنید و به وجود بیاورید. آن وقت این آن صلاتی است که: تنهى عن الفحشاء و المنکر (عنکبوت، آیه ۴۵)؛ «تنهی» یعنی شما را نهی میکند؛ معناش این نیست که مانعی جلوی شما میگذارد که شما دیگر نمیتوانید گناه کنید؛ نه، یعنی دائم به شما میگوید گناه نکن. روزی چند نوبت از درون دلِ ان روزه ماه رمضان خیلی مغتنم است؛ مبارزه با گرسنگی، تشنگی، گرما و سختیهایی که انسان دارد. انس با قرآن و انس با نهجالبلاغه و انس با صحیفه سجادیه و دعا و نافله و نماز شب و هر کار که توانستید بعد از آن بکنید.
این دل نورانی و پاکیزه را که در شما هست، قدر بدانید. نه اینکه من بخواهم برای خوشامد شما حرف بزنم؛ نه، جوانهای عالم که فقط شما نیستید؛ جوان خاصیتش این است. دلتان پاکیزه است. حالا چون برای شما قابل مقایسه نیست، نمیتوانید این موضوع را احساس کنید. در طول زمان، گرفتاریها، غبارها، لجنها و زنگارها دل را میپوشاند.
در روایت دارد که وقتی گناهی میکنید، یک نقطه سیاهی در قلب شما به وجود میآید- البته اینها زبان نمادین است، زبان سمبولیک است - گناه دوم را که میکنید، این نقطه سیاه دو برابر میشود. هرچه گناه کنید، این نقطهها هی اضافه میشود، تا اینکه همه قلب را سیاهی میگیرد. ترجمه مفهوم عرفیاش همین است که من گفتم؛ یعنی شما الان دل و جان و روح آمادهای دارید، به مرور گناهان، گرفتاریها و مشکلات فراوانی که در مسیر مبارزات زندگی انسان به وجود میآید- در سیاست، در اقتصاد، در یک لقمه نان، در به دست آوردن امکانات زندگی - چنانچه انسان از حالا تمرین نکرده باشد، اینها گرفتاریها را زیاد میکند، دل را تاریک میکند. پس عرض اول ما و حرف اصلی ما این است.
شما مثل فرزندان من هستید. من اگر بخواهم به بچههای صلبی و نسبیِ خودم بهترین سفارشها را بکنم، همینکه به شما عرض کردم، به آنها خواهم گفت.
تأثیر گناه در عرصههای گوناگون زندگی توجه هم داشته باشید؛ اغلب لغزشهایی که - نمیگویم همه - در عرصههای گوناگون و میدانهای گوناگون برای انسانها پیش میآید، ناشی از رعایت نکردن همین نکته اصلی و مهمی است که گفتم؛ حتی در میدان جهاد. در جنگ احد یک عدّهای کوتاهیای کردند که فاجعه آفرید. اگر قضایای جنگ احد را نخواندهاید، در کتابهای تاریخ هست؛ بروید بخوانید، که من دیگر نخواهم اینجا شرح بدهم.
قرآن درباره همینها میگوید: إنّ الذین تولّوا منکم یوم التقى الجمعان إنّما استزلّهم الشّیطٰان ببعض ما کسبوا (آل عمران، آیه ۱۵۵)؛ حاصل ترجمه این است:
آن کسانی که شما دیدید روز جنگ احد آنجور به دشمن پشت کردند و فاجعه درست کردند و موجب شهادت حمزه سیدالشهداء و بزرگانى از اصحاب شدند، لغزش آنها را شیطان از ناحیه آنچه که قبلها انجام داده بودند، زمینهسازی کرد؛ یعنی گناهانشان.
از این قبیل آیه در قرآن آیات متعددی داریم. پرهیز نکردن ما از گناه، اثرش را در مدیریت امور کشور اگر داشته باشیم، مدیریت یک بخشی اگر داشته باشیم، اگر در میدان جنگ حاضر شویم، اگر در یک آزمون مالی و اقتصادی گیر کنیم، در همه اینجاها نشان میدهد.
بنابراین، این حرف اصلی ماست. خلاصه عرض میکنم؛ قدر جوانی را بدانید. این معناش این است که قدر دلهای پاک را بدانید، خودتان را بیشتر با خدا مأنوس کنید.
راهش هم ترک گناه و توجه به نماز است؛ و بعد از نمازهای واجب و آن توجهی که عرض کردم، دیگر هرچه که توانستید، مستحبات، دعا و بقیه کارها را انجام دهید. إنشاءالله خداى متعال هم راهها را باز میکند.
بیانات در دیدار دانشجویان
انتهای خبر/