مدیرگروه معماری الون:

نقش مهم المان ها در هویت شهری/عدم مدیریت درست شهری در مازندران

تاریخ انتشار : جمعه - ۱۸ / مهر / ۱۳۹۹
Share/Save/Bookmark
مدیرگروه معماری الون گفت:اِلِمان ها یا همان یادمان های شهری نقش مهمی در فرآیند شکل گیری هویت کالبدی شهر دارند و این موضوعی است که متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که اِلِمان ، علاوه بر اینکه به عنوان ابزاری ارزشمند برای معرفی و شناساندن هویت و ساختار شهر می باشد.
نقش مهم المان ها در هویت شهری/عدم مدیریت درست شهری در مازندران
 

به گزارش سفیر هراز،جشنواره طراحی المان شهری با هدف پاسداشت از زحمات مدافعان و شهدای سلامت توسط بسیج جامعه پزشکی باهمکاری سپاه ناحیه امل و مرکز علمی کاربردی فولادین ذوب  در هفته دفاع مقدس برگزار شد، در این جشنواره  که با تاکید بر ماهیتهای فرهنگی مذهبی تاریخی آمل و با محوریت پاسداشت از مدافعان سلامت و کادر درمان شکل گرفته شده بود برای اولین بار در مازندران اتفاق افتاد، به سراغ تنها منتخب این جشنواره رفتیم.
بهرام شعبانی، معمار ، موسس و مدیرگروه معماری الون در گفتگو با خبرنگار سفیرهراز گفت: فعالیت معماری مستقل ام را از سال 86 در آمل تحت عنوان معماری داخلی و نما آغاز کردم ، مدرک کارشناسی ارشد معماری و کارشناسی عمران و همچنین مدارک متعدد در رشته معماری از چند آکادمی بین المللی گرفتم و همیشه در حال یادگیری با به روز ترین دستاورهای هانی هستم.
وی با بیان مجموعه معماری الون عنوان کرد: گروه معماری الون از سال 1388 فعالیتش را در زمینه معماری و معماری داخلی آغاز کرد و در مدت زمان کوتاه ، حُسن نظر کارفرمایان و فعالیت های برنامه ریزی شده موجب پیشرفت مجموعه گردید تا آنجا که تقریبا در حال حاضر پروژه های متعدد با کاربری های مختلف در اکثر  نقاط کشور در اختیار مان قرار داده می شود.
منتخب جشنواره طراحی المان شهری از شروع فعالیت اش در زمینه المان اظهار کرد: مزایای یک برند در سابقه فعالیت هدفمند و مثبت آن برند تعریف می شود، در گروه معماری الون با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی که با توجه به جانفشانی کادر درمان در مدت زمان طولانی وجود داشته با فراخوان طراحی المان مدافعان سلامت تصمیم گرفتیم که در این جشنواره شرکت کنیم و زمانی حس و انگیزه بیشتری نسبت به موضوع پیدا کردیم که آمل اولین شهید مدافع سلامت خودش را تقدیم مردم کرد.
وی از جنبه های علمی این طراحی گفت:در این المانِ خطوط منحنی موجود در حجم به مثابه تحمل و ایستادگی یک انسان و پانچ  های موجود در صفحه مسی المان ، به مانند بافت توری ماسک و همانند دل نوشته روی دیوار میباشد و شیار خالی موجود در صفحه مسی همانند کنار رفتن پرده بستری و دروازه ای رو به سلامتی است.
شعبانی تصریح کرد: خوشبختانه تجربه های مشابه ای در این جشنواره ها داشتم و در مسابقات مختلف داخلی و خارجی در زمینه معماری شرکت که عناوین و جوایز متعددی کسب کردیم.
وی با تاکید اینکه المان ها باید در جا درست قرار بگیرندف خاطرنشان کرد: باید تحقیق شود،  میدان "مارکار"یزد میدانی است که هویت تاریخی دارد. جامعه در حال مدرن شدن است در حالی که این میدان قدمت این شهر را نشان میدهد یک اِلِمان یا نماد باید رشد کند و به نشانه تبدیل بشود، مثل برج ایفل مثل برج آزادی برای مثال در مقایسه ، یک انگشتر نمی تواند رشد کند و به عنوان اِلِمان باشد، پس بهتر است تحقیق بشود و بعد از مکان یابی درست ، به اجرا برسد
شعبانی از وضعیت المان ها موجود در مازندران عنوان کرد: المان بواسطه شریانها بوجود میاید جائی که شریانهای شهری به هم وصل می شوند و لکه خالی بوجود میاید جای نماد است بنابراین مکان یابی مهم است، موضوع بعدی تحقیقات فرهنگی و کالچرال، تحقیق عمیق در این باب صورت نگرفته و جاهایی که تحقیقات صورت گرفته به اجرا نرسیده ، مسابقاتی هم برگزار شده ولی اجرایی نشده همه موارد که برشمردیم به مدیریت شهری برمیگردد اینکه در مازندران اِلِمان های خوبی نداریم به دلیل عدم مدیریت درست شهری برموارد فوق می باشد.
وی ادامه داد: اِلِمان ها یا همان یادمان های شهری نقش مهمی در فرآیند شکل گیری هویت کالبدی شهر دارند و این موضوعی است که متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که اِلِمان ، علاوه بر اینکه به عنوان ابزاری ارزشمند برای معرفی و شناساندن هویت و ساختار شهر می باشد، بلکه در افزایش کیفیت زیبایی ، سیما و منظر شهری هم نقش دارد، تمامی ارگان های سفارش دهنده آثاری هنری و یادمان های شهری باید از مشورت یک شورای متخصص بهره مند شوند.
شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: المان های شهری یکی از ابزارهای انتقال و معرفی فرهنگ آن منطقه است، این جشنواره و موارد مشابه میتواند شروع خوبی برای فرهنگ ساخت اِلِمان درست ، در شمال کشور باشد .

 


 

 

کد مطلب: MTY3Nzk2
 
 
کیمیا سامانه