مهم‌ترین اقدام در کنترل وزن و چاقی کودکان، ثابت نگه‌داشتن وزن آن‌هاست

تاریخ انتشار : چهارشنبه - ۲۰ / دی / ۱۳۹۶
Share/Save/Bookmark
کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با سپیدپوش، با اشاره به دلایل شیوع چاقی، مهم‌ترین گام در کنترل وزن کودکان را ثابت نگه داشتن وزن آن‌ها دانست و گفت: هر نوع رژیم غذایی کودکان باید تحت نظر کارشناس و متخصص انجام گیرد.
 

به گزارش سفیر هراز،

اضافه وزن و چاقی، یکی از مشکلاتی است که نظام سلامت در سراسر دنیا با آن روبرو است، اضافه وزن به عنوان یکی از ریزفاکتورهاd بیماری‌های غیرواگیر، عامل بسیاری از مرگ و میرها در همه کشورهاست، متاسفانه روند شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران نیز، رو به افزایش است به طوری‌که آمار افرادی که با این مشکل روبرو هستند طب چند دهه اخیر، 2 برابر اعلام شده است. تغییر سبک زندگی، انتخاب رژیم غذایی نامناسب و ماشینی شدن جوامع از جمله علت‌های شیوع اضافه وزن در جامعه هستند که با رعایت و توجه به آن‌ها می‌توان از بروز و افزایش این مشکل جلوگیری کرد.

درمان افزایش وزن و چاقی با اصلاح سبک زندگی، تحرک فیزیکی مناسب و کافی و رژیم غذایی سالم به راحتی قابل حصول است، اما باید توجه داشت که تمامی موارد فوق باید زیر نظر کارشناس و متخصص همان حوزه انجام پذیرد، در غیر این صورت می‌تواند مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد کند.

خبرنگار سرویس اجتماعی رسانه خبری سلامت سپید پوش، در این زمینه گفت‌وگویی را با پروانه مهردادی، کارشناس ارشد تغذیه و یکی از کارشناسان تغذیه نظام سلامت کشور انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم:

 

سپیدپوش: افزایش وزن یکی از معضلات مهم در جوامع بشری امروزی است که متاسفانه روند رو به رشدی هم دارد، علل این اتفاق و شیوع آن در جوامع امروزی چیست؟ 

مهردادی: آگاهی جامعه در خصوص عوارض چاقی افزایش پیدا کرده است و امروز کمتر کسی در جامعه وجود دارد که نمی‌داند افزایش وزن و چاقی یک تهدید جدی برای قلب، کلیه، کبد، مفاصل و سیستم اسکلتی بدن است اما متاسفانه هنوز با رشد آمار در این زمینه روبرو هستیم و چیزی که خیلی نگران‌کننده است شیوع رو به رشد چاقی در کودکان و نوجوانان است به‌طوریکه طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت 14 درصد کودکان زیر 2 سال در معرض ابتلا به چاقی هستند و همین‌طور 20 درصد از دانش‌آموزان ما مبتلا به اضافه وزن هستند.

با توجه به نکاتی که اشاره شد، علت چاقی نمی‌تواند ناشی از بی اطلاعی فرد باشد و یا دست کم سهم این عامل بسیار اندک است، در مورد علل افزایش چاقی در جامعه، 2 عامل را مهم می‌دانند که بخشی از آن مربوط به تغییرات سبک زندگی است؛ امروزه تمام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بر پایه خوراکی‌ها و خوردنی هاست و حتی گاهی قضاوت کیفیت میهمانی بر اساس کمیت پذیرایی صورت می‌گیرد، از طرفی پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی باعث شده که مردم فعالیت بدنی کمتری داشته باشند؛ تمام این فرهنگ‌های جدید که به زندگی‌های امروزی اضافه شده است، سبب افزایش شیوع چاقی در جامعه شده است ضمن اینکه ذائقه مردم هم به سمت خوراکی‌های شیرین و چرب رفته است.

 

سپیدپوش: برای کنترل و یا کاهش وزن، رژیم غذایی و ورزش از اصلی‌تری توصیه‌هایی است که معمولا به افراد داده می‌شود، اما چه نکاتی باید در هنگام انتخاب رژیم غذایی مورد توجه قرار بگیرد؟

مهردادی: یکی از روش‌هایی که کمک می‌کند بتوانیم وزن‌مان را کنترل کنیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است که با توجه به صحبت‌های گفته شده بهتر است بگوییم بخشی از راه حل این مشکل، اصلاح و تغییر سبک غذا خوردن است؛ انتخاب هوشمندانه غذا یکی از موثرترین کارهایی است که در این زمینه می‌توان انجام داد، به عنوان مثال تهیه غذاهای خانگی سالم بجای مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده، حذف مواد خوراکی ناسالم و غیر مطمئن مانند کالباس و سوسیس از رژیم غذایی و یا افزودن غذاهایی حاوی فیبردار به رژیم غذایی می‌تواند به اصلاح رژیم غذایی کمک کند.

توصیه دیگر برای کم کردن وزن، کاهش حجم غذای مصرفی فرد در هر وعده و به جای آن افزایش تعداد وعده‌های غذایی است؛ البته برای کاهش وزن همزمان با رژیم غذایی مناسب، فرد باید فعالیت‌های بدنی را هم داشته باشد، هر فرد به طور استاندارد باید حداقل روزی 1 ساعت فعالیت بدنی متناسب با شرایط جسمی و فیزیکی خودش داشته باشد که این شامل پیاده‌روی هم می‌شود.

نکته‌ای که شاید کمتر مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد، مدیریت محیط زندگی و کار است، بهتر است خانواده‌ها و مخصوصا والدین، سعی کنند مواد غذایی ناسالم را از دسترس اعضا خانواده دور نگه‌دارند، در مدارس هم مسئولین مدرسه باید به این‌نکته توجه داشته باشند که مئاد خوراکی سالم را در بوفه‌ها عرضه کنند؛ البته اقدامات خوبی در سال‌های اخیر با همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در این مورد انجام گرفته است.

 

سپیدپوش: بازار تبلیغات رژیم‌های کاهش وزن این روزها داغ است، شما به عنوان یک کارشناس تغذیه چه توصیه‌ای در این مورد دارید؟

مهردادی: به طور کلی کاهش وزن باید به صورت تدریجی باشد و رسیدن به وزن ایده‌ال به طور ناگهانی و شدید عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت، عزیزانی هم که قصد کم کردن وزن را دارند باید مراقب این موضوع باشند که اگر در مدت کم، وزن زیادی را از دست بدهند به معنای از دست دادن بافت چربی نیست، بلکه این کاهش وزن در اثر از دست دادن گلیکوژن و آب بافت‌های بدنشان است که می‌تواند خطر و تهدید جدی برای سلامتشان باشد؛ در واقع کاهش وزن باید بر اساس BMI فرد و وضعیت جسمی و سلامت فرد و تحت نظر کارشناس و متخصص تغذیه صورت بگیرد.

 

سپیدپوش: در مورد شیوع چاقی در کودکان، که در ابتدای صحبت‌هاتون اشاره کردید، آیا رژیم لاغری راه‌کار مناسبی است با توجه به این‌که در سن رشد هستند؟

مهردادی: در مورد کودکان اولین و مهم‌ترین اقدام در کنترل وزن کودک، ثابت نگه‌داشتن آن است؛ باید با یک رژیم غذایی مناسب ضمن اینکه تمام مواد مورد نیاز بدن، را تامین می‌کنیم، اجازه افزایش وزن را از کودک بگیریم؛ به این دلیل که قد کودک در حال رشد است، با ثابت نگه‌داشتن وزن، خود‌ به خود اضافه وزن از بین می‌رود.

در مورد برخی از کودکان هم که دچار چاقی مفرط هستند، رژیم‌های غذایی مخصوص کاهش وزن کودکان تجویز می‌شود که البته باز تاکید می‌کنم تمامی این رژیم‌ها باید بر اساس اصول علم تغذیه و زیر نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه انجام بگیرد.

 

سپیدپوش: در مورد تجویز رژیم‌های لاغری در باشگاه‌ها و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی، که بسیار هم رایج شده است، چه توصیه‌ای دارید؟

مهردادی: تجویز رژیم غذایی و درمان‌های شخصی، توسط غیر متخصص، برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند به شدت می‌تواند خطرناک باشد که متاسفانه در کشور ما بسیار رایج است و معمولا هر فردی که با کمک یک رژیم غذایی موفق به کاهش وزن شد، آن را برای سایر افراد نیز تجویز و توصیه می‌کند؛ اما مردم عزیز ما باید توجه کنند که حتی اگر فردی تحت نظر پزشک و کارشناس،رژیم لاغری موفقی را تجربه کرده است، چون آن رژیم بر اساس خصوصیات جسمی و نیازهای شخصی فرد تجویز شده است، نمیتواند مورد استفاده بقیه قرار بگیرد؛ درست است که رژیم‌های غذایی در ظاهر شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما نباید فراموش کنیم که یک رژیم غذایی که برای کاهش وزن تجویز می‌شود می‌تواند برای سلامت فرد دیگر تهدید محسوب شود.

برخی توصیه‌ها مانند کاهش میزان مصرف قند، چربی و شکر در رژیم غذایی، چون جنبه علمی دارند و ثابت شده‌اند مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما متاسفانه گاهی افراد به حذف کامل یک ماده غذایی مانند کربوهیدرات توصیه می‌شوند که می‌تواند در طولانی مدت، عوارض زیادی برای فرد ایجاد کتد.

در مورد کاهش وزن موضوعی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حفظ سلامت و تناسب وزن بعد از رژیم غذایی و رسیدن به تناسب وزن است؛ به این معنی که در بعد از اتمام رژیم کاهش وزن، اگر فرد مورد معاینه قرار گرفت، فرد سالمی باشد و خدایی نکرده دچار کبدچرب، پوکی استخوان و ریزش مو ناشی از کاهش وزن نباشد.

 


 

 

کد مطلب: MTY0MzI5
 
 
کیمیا سامانه